موضوع: "معاونت پژوهش"

اهمیت و جایگاه شوراهای اسلامی شهر

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 26ام خرداد, 1400
اهمیت و جایگاه شوراهای اسلامی شهر

نشست علمی– پژوهشی با موضوع«جایگاه و اهمیت شوراهای اسلامی شهر» برگزار شد
معاون مدرسه حضرت زهرا(س) احمدآباد از برگزاری نشست علمی- پژوهشی با حضور آقای دکتر حامد کمالی - استاد دانشگاه اردکان- با موضوع« جایگاه و اهمیت شوراهای اسلامی شهر» با همکاری مدارس علمیه ریحانه الرسول(س)، ام ابیها تفت، الزهرا(س) یزد، معصومیه یزد، حضرت زهرا (س)میبد، مرکز تخصصی فقه و اصول اردکان، فاطمه الزهرا(س) اردکان، موسسه آموزش عالی حضرت زهرا(س) میبد و فاطمیه اشکذر خبر داد.
به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) (سلام الله علیها)، این نشست به صورت حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و مجازی برگزار شد و آقای دکتر حامد کمالی در مقدمه بحث خودگفت: همان گونه که فلسفه بعثت انبیاء تربیت انسانهاست و روش پیامبران برای تربیت هم بدین‌گونه بود که فضا را تربیت می‌کردند با تربیت فضا، افراد در آن فضا رشد پیدا می کنند و تربیت می‌شدند. همین روش را ائمه در زمان خود نیز به کار بردند.
ایشان اظهار کرد: کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی که سخنان رهبری در ماه رمضان، قبل از انقلاب به عنوان یک طلبه انقلابی در بین مردم سخنرانی می‌کردند در بحث نبوت این کتاب، مسئله تربیت فضا را مطرح نمودند و معتقدند با اصلاح فضا همه یدخلون فی دین الله می‌شوند و محیط و بستر برای هدایت مردم آماده می‌شود.
وی اضافه کرد: شهر برای تربیت است . ساخت شهر هم مهم است. فضای شهر باید به گونه باشد که تربیت ساز باشد. شوراهای شهر باید این فضای تربیت سازی را ایجاد کنند. قوانین در مسایل آبادانی، فرهنگی، اجتماعی شهر داشته و نظارت بر اجرای این قوانین داشته باشند و مردم هم مطالبه‌گر شوراها برای این امر باشند.
استاد بیان کرد:. مردم باید دغدغه مشکلات شهر را داشته باشند و برای یک شهروند مهم باشد که اعضای شورای شهر او چه کسی قرار باشد، باید فرد دارای ایده، برنامه، تحول‌خواه، باجرات و اهل عمل باشد، به نخبگان شهر میدان دهند، به جوانان اعتماد کند و در یک کلمه انقلابی باشد، در این صورت است که چنین شورای فضای تربیتی را برای شهر ایجاد می‌کند.
ایشان افزود: همان‌طور که شهید مطهری در مقدمه کتاب داستان و راستان نوشته‌انددر جامعه فساد از بالا به پایین سرایت می‌کند و برای اصلاح این فساد باید از پایین به بالا اقدام صورت بگیرد. اگر مردم بتوانند با انتخاب اصلح خود مسئول انقلابی را برای جامعه انتخاب کنند فساد در جامعه رخت می‌بندد.
کمالی در پایان جلسه یک جمله نابی را ایراد کرد: دشمن می‌خواهد با یادآوری نداشته‌ها، داشته‌های ما را از یادمان ببرد، در حالیکه ما باید با داشته‌هایمان، نداشته‌ها را بدست آوریم.

ادامه »

معرفی کتاب

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 27ام آبان, 1399
معرفی کتاب

???????????

سلااااااااااااام خدمت کتاب خوانان عزیز?

میخوام یه کتاب عاااااااااالی? خدمتتون معرفی کنم?

یه کتابی که به قول آقای پناهیان
اگه دستتون به این کتاب برسه☺️
به شدت از نظر روحی و فکری،
تحت تاثیر شخصیت امیرالمؤمنین علی علیه السلام قرار خواهید گرفت??

امیدوارم از خوندن این کتاب لذت ببرید ??

?از خودم نگفتم
دوست داشتم شما بزرگواران از سخنان بزرگان فیض ببرید?

#معرفی_کتاب
#علی_علیه_السلام_اززبان_علی_علیه_السلام

معرفی کتاب

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 27ام آبان, 1399
معرفی کتاب

بسم الــلــه الحق…?☀️

^^?نام کتاب"دخترآن آفتاب☀️?‍♀

قسمتی از کتاب?☁️:
چند قدم دیگر رفتم و دوباره برگشتم به‌سمت فاطمه.?
- فاطمه جان!?
سرش را بالا آورد اما این‌بار نگاهش غریبه بود!?
- التماس دعا، فاطمه جان!?
- محتاجیم به دعا!♥️
دیگر معطل نکردم و خودم را به کفشداری رساندم. میان دو نیروی متضاد گیر کرده بودم. یکی مرا به درون می‌کشید و دیگری به بیرون هل می‌داد.?
نگاهی به برگه‌ی زیارت عاشورا کردم. سعی کردم بفهمم فاطمه کجا را می‌خواند.?
احساس کردم که حتی صدایش را هم می‌توانم بشنوم.?
- الهم اجعنی فی مقامی هذا ممن تناله منک صلوات و رحمت و مغفره.?✨?
کفش‌ها را گرفتم.
کفش‌های خودم را گذاشتم روی زمین تا پایم کنم.
دوباره صدای فاطمه آمد. صاف و شفاف!??
- الهم اجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد.
رویم را برگرداندم به‌سمت صدا. ?صدای مهیبِ شدیدی زمین و زمان را به هم ریخت.
یا فاطمه‌ی زهرا!
احساس کردم چیزی جلوی صورتم منفجر شد. ?
موجی از گرما از روی سروصورتم گذشت.??
چشم‌هایم سوخت و گوش‌هایم تیر کشید.
بی‌اختیار فریاد زدم: یا فاطمه‌ی زهرا! تازه بعد از آن بود که فهمیدم صدای انفجار از توی حرم بوده است… به یاد خواب دیشب افتادم. آتش! فاطمه!…»?

#معرفی_کتاب??

#نویسندگان:✍?قایان بهزاد دانشگر، محمدرضا رضایتمند و با محوریت امیرحسین بانکی‌پور??

#تعدادصفحات: 473??

#حوزه_علمیه_حضرت_زهرا_علیهاالسلام_احمدآباد
#طلبه_سیکل_ خانم فاطمه سادات میرفخرالدین

بررسی وقایع 13 آبان در سه دوره مختلف تاریخ ایران

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 14ام آبان, 1399

رسولی ضمن اشاره به سه واقعه مهم در سه دوره مختلف تاریخ ایران گفت: در سال 13 آبان 1343 به علت اعتراض
دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد) ایشان توسط کماندوها و مزدوران ساواک دستگیر شده و به ترکیه تبعید کردند.
وی درادامه گفت: یکی دیگر از وقایع 13 آبان مربوط به سال 1357 است که به علت شهادت تعداد زیادی از مردم به ویژه دانش آموزان در اعتراض به حکومت، این روز را، روز دانش آموز نام نهادند.
وی ابراز داشت: واقعه مهم دیگر مربوط به تسخیر لانه جاسوسی امریکا در سال 1358 است. از آنجا که دولت‌ آمریكا با وجود پیروزی‌ انقلاب‌، دست‌ از مداخله‌گری‌ در امور ایران‌ بر نداشت‌ و به حركت‌های‌ توطئه‌آمیز درسراسر كشور، علیه‌ انقلاب‌ می پرداخت. كه‌ به‌ گونه‌ای‌ آشكار، دست‌ آمریكایی‌ها در وقوع‌ آنها دیده‌ می‌شد و عملاً سفارت‌ آمریكا، به‌ صورت‌ یك‌ مركز جاسوسی‌، برای‌ سازماندهی‌ حركت‌های‌ تفرقه‌ افكن‌ و تجزیه‌طلبانه‌، درآمده‌ بود.
استاد حوزه گفت: دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و آن را به تصرف درآوردند. آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابود کردن بسیاری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزارت و غارت‌های خود شدند ولی پس از تسخیر سفارت به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت. امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم نامیدند.
ایشان در پاسخ به سوال یکی از طلاب که چرا مرگ بر آمریکا می گوییم.؟ اصلا تا به حال که اینقدر شعار مرگ بر آمریکا گفتیم چه فایده ای داشته است؟ گفت: در شعار مرگ بر آمریکا منظور ما از آمریکا نظام سیاسی و سیاست هایی است که از سوی حکومت و دولت آمریکا، در دنیا اعمال می شود؛ بنا براین، در شعار مرگ بر آمریکا، مردمی که در سیاست ها و ظلم های دولت خویش، نقش نداشته اند منظور نمی باشد.
وی در ادامه گفت: از طرفی دیگر این شعار در واقع، یک هشدار و بیدارباش دائمی جهت آگاهی در مقابل توطئه های دائمی آمریکا، در قبال ملت مسلمان و آزاده ایران است.
رسولی ابراز کرد: دلیل دیگر نیز آن است که شعار مرگ بر آمریکا و اعلام تنفر از کفار و مستکبران، دارای مبانی عقیدتی و دینی است. چنانچه خداوند و بزرگان دین، مشرکان، ظالمان و مستکبران و… را لعن و نفرین کرده¬اند و برای آنها آرزوی مرگ کرده اند؛ مانند: آیه 4 سوره بروج که در آنجا گفته شده: کشته باد(مرگ بر) اصحاب اخدود یا در سوره عبس آیه 17 ( کشته باد) مرگ بر انسان؛ چه قدر کافر و ناسپاس است. و…
وی درپایان گفت: فایدة دیگر، اثر روان شناختی این شعار است که اظهار تنفر از ظالم ، ترحم بر مظلوم را در دل تقویت می کند و انسان را از تمایل به ظلم و ظالم باز می دارد و این امر، موجب صفا و صداقت دل و جان می گردد. باید تلاش کرد مخالفت با استکبار آمریکا، در حد شعار و سیاست باقی نماند، بلکه با تلاش¬های علمی ، فعالیتهای اقتصادی و تقویت ابعاد اعتقادی ، فرهنگی و… مبارزه ای همه جانبه انجام دهیم.

ادامه »

"کرونا امتحان الهی یا عذاب الهی".

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 14ام اردیبهشت, 1399
"کرونا امتحان الهی یا عذاب الهی".

در مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) احمدآباد کرسی آزاد اندیشی با موضوع ” کرونا امتحان الهی یا عذاب الهی” با حضور بی بی فخری رسولی، استاد ومشاوره حوزه، برگزار شد.
در این مراسم، بی بی فخری رسولی به عنوان استاد ارائه کننده بحث گفت: ما انسانها به گونه ای آفریده شدیم که اگر مارا به خودمان واگذارند مغرور می شویم برای اینکه دچار غرور وتکبّر نشویم حکمت الهی اقتضا می کند که زندگی انسانها همراه با گرفتاریها و مشکلاتی باشد مانند بیماری ،مرگ ،فقر…
وی گفت: یکی از سوالاتی که در این دو ماه و اندی از خودمان می پرسیم این است که آیا این کرونا یا کوید ۱۹ برای ما بلا و عذاب است یا امتحان الهی است؟
رسولی در ادامه بیان کرد: طبق آیات قران مانند آیه 7 سوره کهف: “انَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا.” با وسایل و ابزار مختلف بندگانش را امتحان می کند، تکالیف الهى و پیش آمدهاى روزگار همه امتحان خدائى اند و بوسیله آنها خوب و بد از هم جدا شده و خوبان در راه کمال و بدان در راه شقاوت پیش میروند پس این ویروس هم یک امتحان الهی است.
استاد حوزه عنوان کرد: ما انسان‌ها در برابر نیروهای طبیعت و خداوند قادر مطلق عاجز و ناتوانیم و آنقدرها که تصور می‌کنیم بر امور مسلط نیستیم، مرهون قدرت‌هایی بسیار بزرگ‌تر از قدرت خود هستیم.
از طرف دیگربا توجه به آیه “مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ..” بازهم نمی تواند موضوع رو از حیطه امتحان الهی خارج کند زیرا این آیه ناظر به اراده طولی انسان در راستای اراده الهی میباشد اما به معنای اراده استقلالی انسان نیست اینکه نتیجه عمل به خود طرف برگردد باز در حیطه اراده واختیار الله است که با علم به اراده انسان، جهان هستی و تکوین را طوری خلق کرده است که نتیجه هر عمل به خود شخص بازگردد و این باز در جهت امتحان الهی است برای مومنین، ارتقاءدرجه، رشد معنوی ولطف خداوند است و برای کفار بلا وعذاب می باشد.
وی در پایان گفت: ایران تاکنون از آزمونهای مختلف الهی سربلند بیرون آمده است واین ویروس کرونا یکی دیگر از امتحانهایی است که انها را در مسیر رسیدن به امت برتر در آتش کوره خود آبدیده تر می کند و آنها را اماده ایفای نقش جهانی خود که همان تمدن نوین اسلامی است خواهد کرد.

منتقدین
در این مراسم نماینده گروه منتقدین گفت: کرونا تنبیه الهی است به خاطر سرکشی و طغیان بشر امروز.بشری که فکر می کرد خیلی نیرومنده و ازخدا فاصله گرفته بود. خداخواسته با موجودی به نام ویروس کرونا کاسه و کوزه انسان طاغی، مغرور و سرکش را به هم بریزد، به بشر نشان داد که چقدر ضعیف، درمانده و ناتوان است..
وی بیان کرد: پزشکان، دانشمندان ، داروهای پیشرفته همگی در برابر کرونا سر تعظیم فرود آوردند و درواقع کرونا درسی بود از جانب خدا که بشر فراموش نکند که نه عرضه ای دارد و نه کاره ای است همچنین ضعیف بودن و ناتوانی بشر را بار دیگر به او یادآور شود.
منتقد ضمن اشاره به آیه"مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ…گفت: بلاها و گرفتاری‌های عمومی که جامعه به آن مبتلا می‌شود، نتیجه اعمال سوء خود افراد بوده و عقوبتی است که شاید به موجب آن به راه حق و حقیقت و طاعت و بندگی برگردند، درآیه 41 سوره روم هم آمده: فساد، در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند، آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوی حق) بازگردند
وی در ادامه عنوان کرد: درتفسیر ایه ۱۰۳ سوره نور صراحتا به معضل بی تفاوتی مومنین نسبت به جرم وعدم نهی از منکر اشاره شده که اگراهل ایمان درمیان کفار و مجرمان ساکت باشند قهر خداوند همه را فرا میگیرد، گاهی ابتلائات و گرفتاری‌ها محصول گناهان جمعی و اجتماعی است که دامن تمامی اجتماع را هم در بر می‌گیرد منتهی مومنین که بی گناه سوختند خداوند جبران می کند.
نماینده گروه منتقدین در پایان گفت: که با وجود فلج شدن اقتصاد جهانی این همه فوت و سخت شدن زندگی برای خیلی از مردم و دردسرهایی که تا مدتها اثرات وعواقب این ویروس وجو خواهد داشت این امتحان نیست عذاب است.
داور:
راضیه السادات میرزاده به عنوان داور این کرسی بیان کرد: شاید اختلاف اصلی در این بحث که کرونا امتحان الهی هست یا عذاب الهی برگردد به اینکه تعریف درستی از عذاب و بلا نشده است، اینکه ما چه چیز رو بلا بدانیم در قضاوت ما در مورد این بیماری تاثیر گذار هست اما مسلما عذاب به معنی ناامیدی از هدایت فرد در مورد افراد مومن منتفی می باشد.
وی عنوان کرد: خسارت های جانی و مالی عذاب نیست بلکه به خاطر عدم احاطه ما برتمام جوانب آن، نوعی عذاب می بینیم و همان مورد شاید برای اطرافیان نعمتی بوده حال چه از جهت ارتقاء درجه با صبر چه ازجهت دفع ضرر غیر معلوم.
میرزاده گفت: اینکه چرا بعضیها با سختی امتحان می شوند و بعضیها با راحتی، آن به علم الهی برمی گردد و اینکه می داند هر کسی با اختیار خود در چه شرایطی بهتر می تواند ترقی کند البته نباید برداشت جبر شود خداوند علم به اختیار فرد دارد و می داند شخص در چه شرایطی با اختیار خود بهترین گزینه را انتخاب می کند لذا به عنوان رب العالمین شرایط ارتقاء را فراهم می کند حالا این گوی و میدان که تو انسان مختار چگونه از این شرایط به نفع خودت استفاده می کنی.

جایگاه زن مسلمان در اندیشه امام خمینی(ره)

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 3ام اسفند, 1390

پایان نامه سطح دو(کارشناسی)، موضوع: جایگاه زن مسلمان در اندیشه امام خمینی(ره)

استاد راهنما:سرکار خانم افسر قاسمی ، پژوهشگر: سارا پیکری

چکیده:

در این پژوهش، جایگاه زن مسلمان در اندیشه امام خمینی(ره)، مورد بررسی قرارگرفته است  با این هدف که این جایگاه والا که در اندیشه بزرگ مرد تاریخ است برای ما روشن و آشکار شود و در پی جواب به این سؤال هستیم که زن مسلمان از نظر امام خمینی(ره) از چه جایگاهی برخوردار است و در چه زمینه هایی می تواند نقش داشته باشد که در پاسخ به این سؤال تحقیق خود را به سه بخش که عبارتند از:بخش اول مبانی و مفاهیم که شامل تعریفی از کلیدواژه ها و اشاره ای به جایگاه زن و ارزش امام خمینی(ره) است و در بخش دوم زن و فعالیت سیاسی و اجتماعی که نقش زن در عرصه سیاست و اجتماع و اقتصاد مورد بررسی قرارداده ایم  و جایگاه والای او را در این عرصه ها از نظر امام خمینی(ره) به تصویر کشیدیم و در بخش سوم زن و مسائل علمی، فرهنگی و تربیتی مورد بررسی قرار گرفته است که بیانگر نقش مهم تر زن در این عرصه ها می باشد که با ایفای درست این نقش افراد صالحی به جامعه تحویل دهد و جامعه را به سوی پیشرفت سوق دهد.

واژگان کلیدی: جایگاه، زن، امام خمینی(ره)، سیاست، اقتصاد.

عوامل رفتاری موفقیت طلبه با تکیه بر اخلاق و معنویت

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 3ام اسفند, 1390

پایان نامه سطح دو(کارشناسی)،موضوع: عوامل رفتاری موفقیت طلبه با تکیه بر اخلاق و معنویت،

استاد راهنما : سرکار خانم قاسمی، پژوهشگر: زهرا محمدی احمدآبادی

چکیده:

ای دو جهان از قلمت یک رقم                                              بی رقمت لوح دو عالم عدم

در کف من مشعل توفیق نه                                                 ره به نهان خانه تحقیق نه

شمع زبانم سخن افروز ساز                                             شام من از صبح سخن روز ساز

این پژوهش ، با عنوان عوامل رفتاری موفقیت طلبه با تکیه بر اخلاق و معنویت، به هدف ارتقای سطح معنوی طلاب و توسعه اخلاق محمدی صلی الله علیه و آله میان حوزویان خصوصا طلاب مبتدی انجام گرفته و هدف کلی این تحقیق آماده سازی شخصیت طلاب برای انجام رسالت سنگین طلبگی و سربازی امام عصر ارواحناه له الفداه و خدمت به آرمان اسلام و ایجاد جامعه توحیدی جهانی، ضمن ایجاد برخورداری از کمال فردی در وجود طلبه می باشد.

در این پژوهش ابتدا واژگان کلیدی مورد تعریف قرار گرفته اند؛آن گاه عوامل رفتاری خاص مؤثربر موفقیت طلبه با تکیه بر اخلاق و معنویت همانند معرفت و تهذیب نفس، تقوا، اخلاص، محاسبه نفس و…، و عوامل رفتاری عام مؤثر بر موفقیت همچون نظم، تلاش و پشتکار،هدف و برنامه ریزی و… . و باطرح این مسئله که اسلام چه راهکارهایی را برای موفقیت ارائه داده است، به توضیح بیشتر هرکدام پرداخته است.

همچنین در این پژوهش سعی شده با مراجعه به منابع کتابخانه ای و بهره گیری از روش توضیحی- دینی، عوامل رفتاری موفقیت طلبه با تکیه بر اخلاق و معنویت مورد دقت و بررسی قرارگیرند که نتیجه بدست آمده نشانگر آن است که یافتن آسیب ها و کاستی های فضای طلبگی بیش تر نیازمند ترسیم سیمای طلبه موفق و ایده آل است. اگر ویژگی های طلبه موفق فهرست شود و به تفصیل از معیارهای موفقیت طلبه بحث شود به سرعت می توان طلاب موجود را با توجه به آن معیارها نمره گذاری و ارزیابی کرد و نقاط  کاستی و کژی را نشان داد. در مقابل اگر شاخص های طلبه موفق به روشنی معلوم نباشد، اظهار نظر درباره ی مشکلات و مسائل اخلاقی طلاب  کاملا سلیقه ای و گزینشی خواهد بود و گمان می شود بخش عمده ای از سهل انگاری ها در برخورد با طلبه و مسائل اخلاقی، رفتاری او به اختلاف نظر در تعریف طلبه موفق و بیش از آن به غفلت از پاره ای از ویژگی های اساسی او باز می گردد.

واژگان کلیدی: عوامل رفتاری، موفقیت، طلبه، اخلاق، معنویت.

واقعه کربلا و روز عاشورا از دیدگاه اندیشمندان بزرگ جهان

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 14ام آذر, 1390

واقعه كربلا و روز عاشورا موضوعي است كه از زمان وقوع آن تاكنون همواره ديدگاه ها و نظرات انسانها از هر مذهب و مسلكي را به دنبال داشته و همگان متفق القول هستند كه همانند اين واقعه هرگز اتفاق نيافتده است.

هر كس واقعه كربلا و آن چه را كه در روز عاشورا اتفاق افتاد بخواند، يا از زبان كسي بشنود، به طور حتم از آن چه بر امام حسين (ع) و اهل بيت و اصحاب او وارد شده، عميقا محزون و متاثر خواهد شد.
از اين رو بار سفر برمي بندد وبه سوي آن حضرت سفري باطني و معنوي مي كند و به او جذب شده و با او همدردي و همدلي مي كند.
انديشمندان در طول تاريخ به عاشورا و كربلا همواره توجه خاص داشته و پيرامون آن نظرات گوناگوني ارايه كرده اند كه در اين نوشتار برآنيم تا گوشه اي از انديشه هاي آنان را بازگو كنيم.

* “فراياستارك” نويسنده انگليسي، از جمله انديشمنداني است كه پيرامون واقعه عاشورا در كتاب معروف خود “صور بغدادي” فصل كوچكي را به اين مساله اختصاص داده است.
او در ابتداي اين فصل مي گويد: “شيعه در تمام عالم اسلامي، ياد حسين و مقتل او را زنده مي كند و در دهه اول محرم به طور علني اين مطلب را دنبال مي نمايد و حزن و اندوه چنان بر آنان مستولي مي شود كه در روز آخر هياتهاي عزاداري به راه انداخته و عزاداري مي كنند.”
او همچنين در فصلي مستقل و به طور مفصل درباره “نجف اشرف” در همان كتاب مي گويد: “و درمسافتي نه چندان طولاني از اين بقعه، فرزندش حسين(ع) در طرف باديه رسيد. او اسبش را حركت و جولان داد تا در سرزمين كربلا فرود آمد و در همان مكان خيمه زد. در حالي كه دشمنانش او را احاطه كرده و راههاي آب را بر او مسدود كرده بودند. و هميشه تفصيلات اين وقايع واضح و آشكار تا به امروز در افكار مردم بوده است.
امكان استفاده و زيارت از اين شهرهاي مقدس وجود ندارد مگر با اطلاع و آگاهي از اين واقعه زيرا واقعه مصيبت بار حسين(ع) بر هر موجودي نفوذ كرده تا به حدي كه به ريشه ها رسيده است و اين واقعه از جمله قصه هاي نادري است كه انسان با خواندن آن نمي تواند جلوي گريه خود را بگيرد.”

* “پرفسور ادوارد براون” مستشرق معروف نيز درباره مصيبت امام حسين(ع) در كربلا مي گويد: “يادآوري واقعه كربلا كه در آن سبط رسول بعد از تحمل آزار و عطش به شهادت رسيد كافي است تا در سردترين و سست ترين افراد اثر گذارد و حتي كساني را كه به امور حماسي و حزن آور اعتنا و توجهي ندارند به خود آورده و روح آنان را به مدارج كمال بالا برد، به حدي كه درد و مرگ براي آنان چيزي بي ارزش و سست شود.”
او همچنين مي گويد: “آيا قلبي پيدا مي شود كه وقتي درباره كربلا سخني به گوش او مي رسد، مالامال حزن و اندوه نگردد، حتي غير مسلمانان هم نمي توانند پاكي روحي را كه اين جنگ اسلامي در برداشت انكار كنند.”

* “چارلز ديكنز” نويسنده انگليسي نيز درباره قيام عاشورا اينگونه مي نويسد: “اگر مقصود حسين (ع) جنگ در راه خواسته هاي دنيوي خود بود، من نمي فهمم چرا خواهران و كودكانش را همراه خود برد، پس عقل چنين حكم مي كند كه او به خاطر اسلام فداكاري خويش را انجام داد.”

* “توماس ماساريك” نيز در مقايسه اي بين امام حسين (ع) و حضرت عيسي(ع) مي گويد: “مصايب مسيح نسبت به مصايب حسين (ع) مانند پر كاهي است در برابر كوهي بزرگ.”

* “جستيس آ.راسل” شاعر انگليسي نيز منظره غم انگيز عاشورا را چنين ترسيم مي كند: “آنها دهان مبارك امام را باچوبهاي خود نواختند.اي پيكري كه زير سم اسبان لگدكوب شدي! تو همان بدني بودي كه بينندگان را مسحور مي ساختي.
خوني كه از رگهاي مباركت ريخته و خشك شده، معجوني آسماني است كه تاكنون هيچ سم اسبي با چنين رنگ الهي رنگ نشده است.
اي زمين برهنه و باير كربلا كه در روي تو نه علفي است و نه چمني! براي ابد آهنگ حزن و آه بر تو پوشيده باد چون كه در سرزمين تو بدن پاره پاره مقدس پسر فاطمه افتاده است آن كه روح خويش را به خداوند تقديم نمود.”
* “نيبلت” نيز در ترسيم شب عاشورا چنين مي نويسد: “آن شب، هنگامي كه آتش اردوها در اطراف او در بيابان شعله مي زد، امام پيروانش را جمع كرد و در يك سخنراني طولاني فرمود: كساني كه با من بمانند فردا شهيد خواهند شد.
سپس عمل بسيار زيبايي انجام داد كه نشانه آگاهي كامل او از ضعف بشري و قدرت روح فداكاري وي و علامت قلب رئوف آن بزرگوار بود.
به پيروان خود فرمود: هر كس جرات و قوت ايستادگي و شهادت را در خود نمي بيند در تاريكي به طور ناشناس و بدون خجالت برود.
صبح روز عاشورا كه ابرهاي ارغواني در آسمان شرق جمع مي شد، ‪ ۷۲‬نفر با ايمان دور امام را گرفتند و همگي آماده مرگ و شهادت بودند.”

* “گيبون” مورخ انگليسي نيز پيرامون واقعه عاشورا مي نويسد: “با آن كه مدتي از واقعه كربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هم وطن نيستيم، مع ذلك مشقات و مشكلاتي را كه امام حسين (ع) تحمل نمود احساسات سنگدل ترين خواننده را برمي انگيزد، چنان كه يك نوع عطوفت و مهرباني نسبت به آن حضرت در خود مي يابد.”

* “موريس دوكبري” مورخ آمريكايي درباره عزاداري واقعه عاشورا نيز مي نويسد: “اگر تاريخ نويسان ما حقيقت روز عاشورا را درك مي كردند، اين عزاداري را غير عادي نمي پنداشتند.
پيروان حسين (ع) به واسطه عزاداري براي امام خود مي دانند كه نبايد زير بار ذلت، پستي و سلطه استعمار بروند، زيرا شعار امام و پيشواي آنان تن ندادن به ظلم و ستم بود.
حسين (ع) در راه شرف، ناموس، مردم، بزرگي مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زير بار استعمار و ماجراجويي يزيد نرفت. پس بياييد ما هم شيوه او را سرمشق خود قرار داده و از ظلم يزيد و يزيديان و بيگانگان خلاصي يابيم و مرگ با عزت را بر زندگي با ذلت ترجيح دهيم. و اين است خلاصه تعاليم اسلام.
ملتي كه از گهواره تا گور تعاليمش اين چنين است پيداست كه داراي چه مقام و مرتبه اي خواهد بود. چنين ملتي داراي هر گونه شرف و افتخار است، چون همه افراد آن سرباز حقيقت و عزت و شرف است.”

* “بولس سلامه” شاعر مسيحي نيز مي گويد: “شبهايي كه بيدار بودم و با درد و رنج مي گذراندم و افكار و تخيلاتم مرا به ياد گذشتگان مي كشاند و در تاريخ گذشته دو شهيد بزرگ امام علي (ع) و سپس امام حسين (ع) سير مي كردم، يك بار براي مدتي طولاني به جهت علاقه اي كه به آن دو بزرگوار داشتم گريستم و سپس شعر علي و حسين را سرودم.”

* “گابريل دانكيري” نيز درباره وحشي گري سپاه يزيد مي گويد: “سربازان يزيد در آن روز “عاشورا” چنان وحشي گري از خود نشان دادند كه تا آن روز كسي نظير آن را به خاطر نداشت.
آنها حتي به كودكان شيرخوار و خردسال هم رحم نكردند و سر خونين حسين(ع) را به دمشق بردند و يزيد پنداشت كه ديگر با اين پيروزي خواهد توانست از دنيا لذت ببرد. اما خاطره آن هر سال و تا به امروز، در ميان سيل اشك و نوحه خواني ها و مرثيه ها تجديد مي گردد.”

* “جرج جرداق” نويسنده و محقق مسيحي مي نويسد: “يزيد وارث همه بديهاي اسلاف خود بود و از آنها نيز فزون داشت. از هر نوع شرارت و فساد و اعمال شيطاني كه ديگر مردان بدكار و بي آبرو داشتند، يزيد بهره مند بود… كسي از اخلاق انساني بي بهره تر از يزيد نبود… و در مقابل، هيچ كس در خلق انساني كاملتر از حسين بن علي (ع) نبود، كه در آن واقعه شهيد شد.
در يزيد همه صفات زشت و ننگين و رياست طلبي و سودجويي و خونريزي و بي ارادگي وجود داشت. و در طرف مقابل يعني فرزندان علي (ع) همه صفات عالي و ستوده انساني، از قبيل خلق كريم و شجاعت و آزادگي و شهادت، به كمال معنا وجود داشت.”

* “دكتر ژوزف” مورخ فرانسوي نيز چنين مي گويد: “شيعيان در ايام عزاداري به ذكر مصيبت و گوش فرا دادن به مصايب حسين (ع) مي پردازند، و مي كوشند كه فضايل خاندان نبوت و رنجهاي آنان را به نيكوترين وجهي بيان كنند.”

* “كلودين رولو” مفسر روزنامه لوموند، درباره امام حسين (ع) و واقعه عاشورا مي نويسد: “شيعيان هر سال در ماه محرم به تذكر واقعه كربلا و مصيبت امام حسين (ع) كه نمادي از دليري، عدالت عليه تجسم پليدي و نيروي شقاوت است، مي پردازند و ستمكاران عصر را به يزيد و اشقيا تشبيه مي كنند.”
* “مهاتما گاندي"، معمار استقلال هند و رهبر ملي مردم اين كشور براي آزادي هندوستان از سلطه انگلستان نيز پيرامون امام حسين (ع) و واقعه كربلا مي گويد: “من براي مردم هند چيز تازه اي نياوردم، فقط نتيجه اي را كه از مطالب و تحقيقاتم درباره تاريخ زندگي قهرمان كربلا به دست آورده ام، ارمغان ملت هند كردم.
اگر بخواهيم هند را نجات دهيم واجب است همان راهي را بپيماييم كه حسين بن علي پيمود.”

* “ساور جيني نايد” شاعر هندي، عزاداري عزاداران حسيني را در هر سال موجب زنده نگه داشتن واقعه جانسوز كربلا مي داند و قيام حسيني را استوار نمودن دين بزرگ حضرت محمد (ص) ذكر مي كند كه امام حسين(ع) عشق نهايي خود به خدا را با شهادتش ثابت كرد.
او مي گويد: “شب شهادت حسين (ع) مريدانش با پيراهنهاي سياه و پاي برهنه با چشمان اشك بار به ياد واقعه جانسوز دور هم جمع شده با بيان اتفاقات آن واقعه سراپا مي گويند: حسين…
“اي حسين! چرا هزاران هزار دوست تو اين طور اشك مي ريزند؟اي مقدس عالي مقام! آيا اينها براي فداكاري بي نظير تو نيست؟ زيرا پرچم دين بزرگ پيامبر (محمد (ص) را برافراشتي و در مقابل شگفتي جهانيان عشق عجيب خود را به خدا ثابت كردي.”

* “ايرونيك” مورخ آمريكايي مي گويد: “كشته شدن حسين (ع) سرگذشتي است كه به علت ناگواري و هولناكي آن واقعه، دوست ندارم سخن را در موردش طولاني كنم زيرا در اسلام كاري زشت تر از آن به وقوع نپيوسته است.
اگر چه كشته شدن اميرمومنان (ع) مصيبت بسيار بزرگي به شمار مي آمد، ليكن سرگذشت حسين (ع) كشتار فجيع و مثله كردن و اسارت را دربرداشت كه از شنيدن آن بدن انسان به لرزه مي افتد زيرا كه از مشهورترين مصيبت هاست.”
* “ماربين” محقق آلماني مي گويد: “حسين تنها كسي است كه در ‪ ۱۴‬قرن پيش در برابر حكومت جور و ظلم قد علم كرد.او اول شخص سياستمداري بود كه تا به امروز احدي چنين سياست موثري را اختيار ننموده است. حسين (ع) شعار هميشگي را سر مي داد كه من در راه حق و حقيقت كشته مي شوم ولي دست به ناحق نمي دهم…
“حسين (ع) ديد حركات بني اميه كه سلطنت مطلقه داشتند و دستورات اسلام را پايمال مي كردند نزديك است پايه هاي استوار و مستحكم اسلام را در هم بريزد و اگر بيش از اين مسامحه كند، نام و نشاني از اسلام و مسلمين باقي نخواهد ماند، لذا تصميم گرفت تا در برابر حكومت ظلم و جور بايستد…” ماربين مي افزايد: حسين (ع) با قرباني كردن عزيزترين افراد خود و با اثبات مظلوميت و حقانيت خود، درس فداكاري و جانبازي به جهانيان آموخت و نام اسلاميان را در تاريخ ثبت و در عالم بلندآوازه ساخت. اگرچنين حادثه جانگدازي پديد نيامده بود ، قطعا اسلام و اسلاميان محو و نابود مي گرديدند.”
* “جرجي زيدان” نيز درباره امام حسين(ع) مي نويسد: “منظره سر بريده حسين (ع) همه را متاثر و محزون ساخت… وقتي چشمان يزيد به سر بريده افتاد، سر تا پا بلرزيد و دانست چه عمل فجيعي مرتكب شده است.”

* “نيكلسون” نيز پيرامون واقعه كربلا چنين مي نويسد: “حادثه كربلا مايه پشيماني و تاسف امويان شد، زيرا اين واقعه شيعيان را متحد كرد و براي انتقام خون حسين (ع) هم صدا شدند.”