موضوع: "استمرار نیکی به پدر"

استمرارنیکی به پدر

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 20ام فروردین, 1396

امام رضا علیه السلام ضمن توصیه به دعابرای پدر پس از مرگ وی گفتند:روایت شده که هرکس در حیات پدرش بااونیکی کند،ولی پس ازوفاتش برای اودعا نکند ،خدااورا “قاطع رحم"می نهد.

امام باقر علیه السلام فرمود:اگرکسی به پدرومادر خوددرزمان حیات آن دو نیکوکاربود،ولی  پس ازمرگ  آنان بدهکاریشان را نمی پردازدوبرای آنان استغفار نمی کند ،خداوی را عاق والدین به شمار می آورد.

قطع پیوند با پدر ومادر

خدا گسستن پیوند با پدرومادر را نکوهش کرده ودرباره آن تهدید کرده است . کسانی که پدرومادر خود را تحقیر وبه آنان اهانت می کنند ،به سرانجامی بدگرفتار می شوند.

درقرآن کریم آمده است :وآن کس که به پدرومادر خود،آنگاه که اورابه پذیرش فراخواندند ،گفت :اف برشما …اینان کسانی اند که آن سخن (وعده عذاب )درباره آنان به حقیقت پیوست ،درحالی که درمیان امتهای ازجنیان وآدمیان هستندکه پیش ازآنان در گذشتند .قطعا اینان زیانکارند.این آیه تنها درباره فرزندان کفرپیشه نیست ؛بلکه محور آن نکوهش اهانت وتحقیر پدرومادر است ؛چنانکه خدادرآیه ای دیگر این کار را نکوهش کرده وفرموده است :و…به آنان کلمه ای ناخوشایند مگوی وبا آنان  پرخاشگری مکن .

رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:ازستم برپدرومادربپرهیزید؛زیرا بوی بهشت ازراهی هزار ساله به مشام میرسد ؛ولی عاق والدین …آن رانمی یابد.

امام صادق علیه السلام فرمود:پایین ترین مرتبه عاق پدرومادر شدن ،اف گفتن است .اگرخدا چیزی کمتراز اف گفتن نشان می داشت ،از آن نهی می کرد ؛همچنین می فرمود:هرکس به پدرومادر خود درحالی که به او ستم کرده اند خشمگینانه بنگرد ،خدا نمازش را نمی پذیرد.

 

الکافی،ج2،ص 349،ج5،ص 136،ج 2،ص 349.