« بازدید طلاب از کتابخانه فاضل اردکانی و نمایشگاه نگارخانه شفقهفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد »

بررسی سیره اخلاقی و علمی علامه طباطبایی

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 29ام آبان, 1400
بررسی سیره اخلاقی و علمی علامه طباطبایی

استاد حوزه:
یکی از آثار شاخص علامه طباطبایی(ره) تفسیر المیزان است
نشست علمی پژوهشی مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها با موضوع ” بررسی سیره اخلاقی و علمی علامه طباطبایی(ره)” با حضور “راضیه¬السادات میرزاده” استاد حوزه به صورت حضوری برگزار شد.
به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها احمدآباد، میرزاده در رابطه با سیرا اخلاقی علامه(ره) گفت: علامه طباطبایی(ره)، مفسر، عارف و فیلسوفی بود که از بهترین خلق ‌و خو برخوردار بود. با مردم رفتاری شایسته و نیکو داشت. معارف قرآن در جانش مستقر شده بود و هم آثار قرآن مجید در سیره آموزنده او به خوبی مشهود بود.
وی در ادامه بیان کرد: علامه(ره) شرح صدر داشت و انتقاد پذیر بود. اگر رنجی به او می رسید تحمّل می کرد و شکیبایی را از دست نمی داد. صبر و شکر ایشان فراوان و اهل حلم و انابه بود. در برابر حق خاضع بود، هرگز به فکر جاه و مقام نبود یکی از ویژگیهای بارز مردان خدا تواضع و فروتنی است.
استاد حوزه در مورد بعد علمی ایشان گفت: ایشان نزدیک به دوازده الی سیزده ساعت کامل مطالعه می کرد. همیشه درسها را پیش مطالعه می¬کرد و در صورت اشکال، خود حل می کرد حتی نوشته هایش را بدون نقطه می گذاشت تا در وقت صرفه جویی شود.
میرزاده خاطر نشان کرد: علامه(ره) شاگردانی برجسته ای چون مصباح یزدی، حسن زاده آملی(ره)، مرتضی مطهری(ره)… تربیت کرده است. وی در رشته های متعددی صاحب نظر بود وآثار زیادی داشته است مانند: انسان از آغاز تا انجام، آغاز فلسفه، تعالیم اسلام، رسالت تشیع در دنیای امروز…
استاد حوزه گفت: علامه طباطبایی دو اثر شاخص دارد، یکی تفسیر المیزان، که تفسیر قران به قران است. قران نور و هدایت است، بیان برای همه چیز و برای خود نیز است، به همین جهت ایشان مبانی را که از یک آیه به طور کلی استفاده می شود آنها را اصل قرار داده تا بتواند از آن در آیه¬ای دیگر که درباره موضوعی دیگر است استفاده به عمل آورد.
اثر دیگر ایشان اصول فلسفه و روش رئالیسم است. این کتاب از مهمترین کتابهایی است که به بررسی مباحث فلسفی، پرداخته است ایشان از نظر مراتب علمی و عرفانی در والاترین و عالی‌ترین جایگاه قرار داشتند.


فرم در حال بارگذاری ...