« جشنواره مهرمادریحجاب و سیاست »

بررسی شبهات مربوط یه آیات غدیر

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 5ام مرداد, 1400
بررسی شبهات مربوط یه آیات غدیر

مدرسه علمیه حضرت زهراسلام الله علیها احمدآباد به مناسبت هفته امامت و ولایت، نشست تخصصی با عنوان “بررسی شبهات آیات غدیر ” با همکاری مدارس علمیه ریحانه الرسول(س) ، الزهراء(س) ، ام‌ابیهاء تفت، معصومیه یزد، مرکز تخصصی فاطمه الزهرا اردکان، فاطمه‌الزهرا(س) اردکان، فاطمیه اشکذر و مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حضرت زهرا(س) میبد با سخنرانی حجت الاسلام “مجید جعفرپور” استاد و پژوهشگربه صورت حضوری و مجازی برگزار کرد.
به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها احمدآباد، جعفرپور ضمن تبریک به مناسبت فرار رسیدن ماه ذی الحجه و عید غدیر خم، گفت: بحث خلافت و جانشینی حضرت علی¬علیه السلام اولین باردر غار حرا و روز مبعث رسول اکرم¬صل¬الله¬علیه¬و¬آله شروع شد و مهر خلافت و جانشینی در آن روز به نام حضرت علی علیه السلام خورده شد و آیاتی در رابطه با امامت ایشان نازل شده است که محکمترین دلایلِ امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است که اهل سنت در صدد تشکیک و اشکال بر سند و دلالت آن برآمدند.
وی در ادامه افزود: یکی از شبهاتی که در مورد آیه تبلیغ: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ…وارد کردند این است که این آیه در مکه و قبل از هجرت نازل شده پس دلالت بر جریان غدیر ندارد و اینکه لفظ بَلّغ عام است و دلالت بر یک امر مشخصی ندارد.
جعفرپوردر پاسخ به این شبهه گفت: بر اساس نقل بسیاری از مفسرین اهل سنت، آیه تبلیغ در روز غدیرخُم و در شان حضرت علی علیه السلام نازل شده است. و به اجماع مفسران این سوره مدنی است و با توجه به شا ن نزول آیه تبلیغ که در کتب معتبر شیعه و سنی نقل شده است؛ نزول این آیه در روز غدیر و درباره امیرالمؤمنین علیه السلام بوده است و به صورت عام نیست.
وی درادامه بیان کرد: دیگر اینکه با توجه به قاعده ای که علمای شیعه و سنی قبول دارند که برای اثبات موضوعی در قران می¬توان به روایات استناد کرد پس برای اثبات ولایت حضرت علی علیه السلام می¬توان به آیه تبلیغ استناد کرد و به روایات صحیحی که که اهل سنت در کتب خویش آورده¬اند اشاره کرد پس باید اهل سنت خودشان آنچه نقل می-کنند ملزم باشند.
استاد حوزه در مورد شبهه¬ای که به آیه اکمال دین …اَلْیوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ .. . وارد شده که منظور از الیوم روز عرفه است نه روز غدیر. گفت: منظور از الیوم، روز غدیر است، زیرا روز عرفه حتی روز اکمال حج هم نیست، زیرا بعد از روز عرفه هنوز اعمال حج ادامه دارد و اگر مراد از اکمال دین، اتمام دستورات و اعمال حج باشد پس می باست در پایان جج این آیه نازل می شد.
پژوهشگر حوزه افزود: حتی اگر پذیرفته شود که روز عرفه روز تحمیلی اکمال حج است روشن است که اکمال یک قسمتی از دین اکمال تمام دین نیست و روز عرفه، روز اکمال احکام اسلام هم نیست، زیرا بعضی از احکام در روزهای آخر عمر پیامبر صل¬الله¬علیه¬وآله نازل شده است و اگر هم بنابر قول خلیفه دوم روز عرفه روز عید است پس چرا اهل سنت فقط دو عید فطر و قربان دارند.
وی در ادامه بیان کرد: تاریخ نگاران اهل سنت وفات پیامبر صل¬الله¬علیه¬وآله را دوازدهم ربیع می دانند و می گویند، پیامبر بعد از نزول آیه اکمال، هشتاد و یک یا دو روز، زندگی کرد پس با این حساب از روز هجدهم ذی الحجه (روز غدیر) تا وفات پیامبر صل¬الله¬علیه¬وآله هشتاد و یک روز می¬شود.
وی افزود: به خاطر تعارض روایات اهل سنت در زمان آیه اکمال پس درست همان است که اهل بیت علیه¬السلام بیان کردند و حافظان بزرگ حدیث و علمای نامدار اهل سنت از شماری از اصحاب رسول خدا صل¬الله¬علیه¬وآله بیان کردند که این آیه در روز هجدهم ذی الحجّه؛ یعنی روز غدیر خُم و پس از خطبه پیامبر صل¬الله¬علیه¬و¬آله نازل شد.
جعفرپور بیان کرد: مقام امامت و ولایت والاتر و بزرگتر از آن است که مردم سررشته دار آن باشند و به هرکس خواستند واگذار کنند پیامبرصل¬الله¬علیه و آله در روز عید غدیر هم تصریح به ولایت حضرت علی علیه السلام کرد و هم گفت که جانشینان بعد از علی علیه السلام از دودمان او هستند.
استاد حوزه گفت: خطر دشمنان اسلام همیشه احساس می¬شود پس ضرورت دارد دین، حافظ و مدافع بدون خطا داشته باشد تا دین اصیل الهى محفوظ بماند؛ و این همان استمرار امامت بوده که شیعه به آن اعتقاد دارد. و با توجه به پیام آیه تبلیغ و اکمال دین، جانشینی پیامبر صل الله و علیه و آله برعهده خداوند بوده است.
وی در پایان به معرفی کتاب چهل حدیث غدیر از محمدی اشتهاردی جهت مطالعه مخاطبان پرداخت.


فرم در حال بارگذاری ...