« جشنواره مهرمادری | حجاب و سیاست » |
بررسی شبهات مربوط یه آیات غدیر
نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 5ام مرداد, 1400مدرسه علمیه حضرت زهراسلام الله علیها احمدآباد به مناسبت هفته امامت و ولایت، نشست تخصصی با عنوان “بررسی شبهات آیات غدیر ” با همکاری مدارس علمیه ریحانه الرسول(س) ، الزهراء(س) ، امابیهاء تفت، معصومیه یزد، مرکز تخصصی فاطمه الزهرا اردکان، فاطمهالزهرا(س) اردکان، فاطمیه اشکذر و مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حضرت زهرا(س) میبد با سخنرانی حجت الاسلام “مجید جعفرپور” استاد و پژوهشگربه صورت حضوری و مجازی برگزار کرد.
به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها احمدآباد، جعفرپور ضمن تبریک به مناسبت فرار رسیدن ماه ذی الحجه و عید غدیر خم، گفت: بحث خلافت و جانشینی حضرت علی¬علیه السلام اولین باردر غار حرا و روز مبعث رسول اکرم¬صل¬الله¬علیه¬و¬آله شروع شد و مهر خلافت و جانشینی در آن روز به نام حضرت علی علیه السلام خورده شد و آیاتی در رابطه با امامت ایشان نازل شده است که محکمترین دلایلِ امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است که اهل سنت در صدد تشکیک و اشکال بر سند و دلالت آن برآمدند.
وی در ادامه افزود: یکی از شبهاتی که در مورد آیه تبلیغ: يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ…وارد کردند این است که این آیه در مکه و قبل از هجرت نازل شده پس دلالت بر جریان غدیر ندارد و اینکه لفظ بَلّغ عام است و دلالت بر یک امر مشخصی ندارد.
جعفرپوردر پاسخ به این شبهه گفت: بر اساس نقل بسیاری از مفسرین اهل سنت، آیه تبلیغ در روز غدیرخُم و در شان حضرت علی علیه السلام نازل شده است. و به اجماع مفسران این سوره مدنی است و با توجه به شا ن نزول آیه تبلیغ که در کتب معتبر شیعه و سنی نقل شده است؛ نزول این آیه در روز غدیر و درباره امیرالمؤمنین علیه السلام بوده است و به صورت عام نیست.
وی درادامه بیان کرد: دیگر اینکه با توجه به قاعده ای که علمای شیعه و سنی قبول دارند که برای اثبات موضوعی در قران می¬توان به روایات استناد کرد پس برای اثبات ولایت حضرت علی علیه السلام می¬توان به آیه تبلیغ استناد کرد و به روایات صحیحی که که اهل سنت در کتب خویش آورده¬اند اشاره کرد پس باید اهل سنت خودشان آنچه نقل می-کنند ملزم باشند.
استاد حوزه در مورد شبهه¬ای که به آیه اکمال دین …اَلْیوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ .. . وارد شده که منظور از الیوم روز عرفه است نه روز غدیر. گفت: منظور از الیوم، روز غدیر است، زیرا روز عرفه حتی روز اکمال حج هم نیست، زیرا بعد از روز عرفه هنوز اعمال حج ادامه دارد و اگر مراد از اکمال دین، اتمام دستورات و اعمال حج باشد پس می باست در پایان جج این آیه نازل می شد.
پژوهشگر حوزه افزود: حتی اگر پذیرفته شود که روز عرفه روز تحمیلی اکمال حج است روشن است که اکمال یک قسمتی از دین اکمال تمام دین نیست و روز عرفه، روز اکمال احکام اسلام هم نیست، زیرا بعضی از احکام در روزهای آخر عمر پیامبر صل¬الله¬علیه¬وآله نازل شده است و اگر هم بنابر قول خلیفه دوم روز عرفه روز عید است پس چرا اهل سنت فقط دو عید فطر و قربان دارند.
وی در ادامه بیان کرد: تاریخ نگاران اهل سنت وفات پیامبر صل¬الله¬علیه¬وآله را دوازدهم ربیع می دانند و می گویند، پیامبر بعد از نزول آیه اکمال، هشتاد و یک یا دو روز، زندگی کرد پس با این حساب از روز هجدهم ذی الحجه (روز غدیر) تا وفات پیامبر صل¬الله¬علیه¬وآله هشتاد و یک روز می¬شود.
وی افزود: به خاطر تعارض روایات اهل سنت در زمان آیه اکمال پس درست همان است که اهل بیت علیه¬السلام بیان کردند و حافظان بزرگ حدیث و علمای نامدار اهل سنت از شماری از اصحاب رسول خدا صل¬الله¬علیه¬وآله بیان کردند که این آیه در روز هجدهم ذی الحجّه؛ یعنی روز غدیر خُم و پس از خطبه پیامبر صل¬الله¬علیه¬و¬آله نازل شد.
جعفرپور بیان کرد: مقام امامت و ولایت والاتر و بزرگتر از آن است که مردم سررشته دار آن باشند و به هرکس خواستند واگذار کنند پیامبرصل¬الله¬علیه و آله در روز عید غدیر هم تصریح به ولایت حضرت علی علیه السلام کرد و هم گفت که جانشینان بعد از علی علیه السلام از دودمان او هستند.
استاد حوزه گفت: خطر دشمنان اسلام همیشه احساس می¬شود پس ضرورت دارد دین، حافظ و مدافع بدون خطا داشته باشد تا دین اصیل الهى محفوظ بماند؛ و این همان استمرار امامت بوده که شیعه به آن اعتقاد دارد. و با توجه به پیام آیه تبلیغ و اکمال دین، جانشینی پیامبر صل الله و علیه و آله برعهده خداوند بوده است.
وی در پایان به معرفی کتاب چهل حدیث غدیر از محمدی اشتهاردی جهت مطالعه مخاطبان پرداخت.
فرم در حال بارگذاری ...