« مسابقه خلاصه نویسی از کتاب ترگلبرگزیدگان جشنواره انتخاب علوی »

واکاوی جایگاه خطابه غدیر در منظومه اعتقادی تشیع

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 1ام شهریور, 1400
واکاوی جایگاه خطابه غدیر در منظومه اعتقادی تشیع

به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها احمدآباد در این نشست استاد ضمن عرض تبریک به مناسبت عید سعید غدیر گفت: با رجوع به آیات و روایات به اهمیت و جایگاه واقعه غدیر پی می بریم به این دلیل که در این روز چهار اتفاق مهم و اساسی افتاده است( اکمال دین، اتمام نعمت، یأس و نا امیدی کفار از این که دین از بین ببرند،رضایت خداوند که اسلام به عنوان دین باشد) که در هیچ روز و عیدی دیگری همچون وقایعه ای صورت نگرفته است.
وی افزود: انتخاب حضرت علی(ع) اختصاص به روز غدیر نداشته که یک دفعه انتخاب بشوند بلکه پیامبر اکرم (ص) در ابتدای دعوت خویشاوندان خود به دین اسلام ایشان را معرفی و زمینه را برای انتخاب حضرت به عنوان جانشنین خود فراهم کردند.
وی ادامه داد: در آیه غدیرخداوند به پیامبر می فرماید «بلغ»و نفرمودند «إقرا» و «قلت»، اگر این وحی را نرسانی رسالتت را تمام و کمال نرساندی. به معنای این سه واژه باید دقت کرد.
حسینی در پایان به نقش طلاب در بررسی و واکاوی خطابه غدیر اشاره کرد و گفت: تمام مباحث اعتقادی، کلامی، توحیدی و … در غطبه غدیر نهفته است و تبیین و شرح آن از وظایف مهم طلاب است که باید به آن پرداخته شود.


فرم در حال بارگذاری ...