« بررسی آسیبهای اجتماعیمسابقه خلاصه نویسی از کتاب یادت باشد »

ورود به حوزه از مقطع سیکل یا دیپلم

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 4ام تیر, 1399
ورود به حوزه از مقطع سیکل یا دیپلم

به همت واحد پژوهش، کرسی آزاد اندیشی با موضوع «ورود به حوزه در مقطع سیکل یا دیپلم» در مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) احمدآباد برگزارگردید.
در این کرسی نماینده گروه موافق ورودی سیکل گفت: زمانی که فردی در مقطع سیکل برای تحصیل وارد حوزه می شود برای او خیلی بهتر است زیرا این مقطع، زمان شکل گیری شخصیت انسان است، تاثیر پذیری فرد نیز بیشتر است و محیط حوزه هم مکان مناسبی برای شکل گیری شخصیت است.
وی عنوان کرد: شخص در سنین نوجوانی با وارد شدن به حوزه می تواند با دریافت صحیح عقاید واحکام و آموختن مسائل دین و شیوه زندگی طلبگی مسیر هموارتری را برای خود ترسیم کند و قدمهای خود را در این مسیر محکم سازد.
نماینده موافق ورودی سیکل در ادامه عنوان کرد: زمانی که در مقطع سیکل وارد حوزه می شویم زودتر به اصل مباحث طلبگی رسیده و انسان احساس بطالت و تلف نمودن عمر را نمی کند و این احساس را دارد که بهترین اوقات زندگی خود را به صورت مفید گذرانده است.
وی گفت: کسی که صبر کند تا دیپلم بگیرد و بعد وارد حوزه شود این احتمال هم خیلی زیاد وجود دارد که غبطه بخورد چرا زودتر و در مقطع سیکل به حوزه نیامده است و این احساس را دارد که از وردی مقطع سیکل عقب تر است.
نماینده گروه موافق ورودی دیپلم گفت: کسی که در مقطع دیپلم برای تحصیل وارد حوزه می شود چون قدرت درک بالاتری دارد و فکرش پخته تراست پس تصمیم گیری فرد هوشمندانه تر و عاقلانه تر و به دور از احساسات است،آگاهانه و با تصمیم محکم و استواری این مسیر را انتخاب می کند و احساسی عمل نمی کند و تردید در مورد طلبه شدن را از خود دور می کند و حتی اگر از اطرافیان بخواهد او را از این اقدام منصرف سازد از خود دفاع می کند.
وی عنوان کرد: او می تواند اهداف مسیر طلبگی را درک کند و در این هنگام با شناخت کامل تر و آگاهی بیشتری وارد حوزه می شود در نتیجه سختیهای که در این مسیر وجود دارد تحمل می کند، در صورتی که در مقطع سیکل غلبه عواطف و احساسات برای تصمیم گیری بیشتر است و ممکن است در آینده احساس پشیمانی از انتخاب خود داشته باشد.
وی در ادامه بیان کرد: ورود به حوزه از مقطع سیکل ممکن است قابلیت درک صحیح از دروس طلبگی و چرایی و چگونگی تعامل با این دروس را نداشته باشد و از طرف دیگر باتوجه به عربی بودن دروس حوزه، زمانی که فرد دبیرستان خوانده باشد با زبان عربی بیشتر آشنا است ودر نتیجه بهتر می تواند دروس را بفهمد.
داور: خانم محمدی به عنوان داور این کرسی گفت: ما نمی خواهیم بین این دو مقطع قضاوت یا توصیه ای کنیم که در چه مقطعی وارد حوزه شوید تحصیل درحوزه حال چه سیکل و چه دیپلم، بستگی به روحیه و استعداد و عشق و انگیزه ی طرف دارد.
وی گفت: فرد باید خود این تصمیم مهم را بگیرد ولیکن باید به این نکته توجه داشت که اگر فردی با چشم باز و اطلاع کامل از مسیر طلبگی و سنجش تمام جوانب کار و با عشق و علاقه به به حوزه بیاید مقطع ورودی او تفاوت چندانی در سرنوشت طلبگی اش ندارد و می تواند در هر مقطعی موفق باشد و پیشرفت کند.


فرم در حال بارگذاری ...