« جشن دورهمی ویژه پایه اول ودومبا این ستاره ها می شودراه را پیدا کرد »

کارگاه پژوهشی خلاصه نویسی

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 12ام بهمن, 1399

به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬ علیها قاسمی گفت: خلاصه نویسی یعنی کاهش نسبی کمیت اثر با حفظ پیام اصلی و رعایت انسجام آن، زمانی که یک کتاب یا مقاله…خلاصه می¬کنیم باید به هدف و پیام اصلی نویسنده خدشه ای وارد نشود و خواننده با مطالعه خلاصه نویسی به همان هدف و پیام نویسنده برسد.
وی در ادامه گفت: تفاوت خلاصه نویسی با گزیده نویسی در این است که: درخلاصه نویسی هدف و پیام نویسنده آورده می¬شود ولی درگزیده نویسی آنچه مورد علاقه شخصی و برای خواننده مهم است آورده می¬شود.
استاد حوزه بیان کرد: خلاصه نویسی از جهت هدف به آزاد و تفصیلی و خلاصه نویسی برای معرفی کتاب و ازجهت روش به نقل به معنا و نقل مستقیم تقسیم می¬شود. در خلاصه نویسی جهت معرفی کتاب خواننده فهرست مطالب، سال نشر، ناشر… و با نگاه اجمالی به برخی صفحات کتاب درمی¬یابد کتاب قابل استفاده برای خواننده و سطح علمی وی است یانه. این روش در پژوهش ها که برای منبع یابی و شناخت منبع استفاده می¬شود.
وی در ادامه گفت: در خلاصه نویسی آزاد پاراگراف یا بند یا… خوانده می¬شود به طوری که خواننده تسلط بر مطالب داشته باشد و با زبان و فکر خلاصه نویس، خلاصه نویسی می شود و باید پیام و جمله اصلی حفظ شود. معمولا در مسابقات وخلاصه نویسی داستان از این روش استفاده می¬شود.
قاسمی ابراز کرد: در خلاصه نویسی تفصیلی که بیشتر ازبان خود نویسنده استفاده می¬شود زیر مطالب مهم خط کشیده و جزئیات و مطالب تکراری و زائد را حذف کرده به شرط اینکه به متن اصلی ن لطمه نخورد بعد مطالب خط کشیده را در کنارهم قرار می دهد.
وی در پایان گفت: خلاصه نویسی تمرین برای نویسندگی و نگارش است و باید دقت کرد که خلاصه نویسی در چه جهت انجام می¬شود. بعضی کتاب ها مثل نوشته های آیت¬الله¬آملی و یا نوشته های مصباح یزدی، قلم آنها خیلی پرمحتوا است که نمی توان چیزی از آن کم کرد.


فرم در حال بارگذاری ...