« واقعه کربلا و روز عاشورا از دیدگاه اندیشمندان بزرگ جهانامسال از عاشورا تا اربعین دعای فرج را بخوانید »

آداب عزاداری

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 13ام آذر, 1390

سه چیز باید در این مجالس وجود داشته باشد: اول این است که این مجالس باید محبت اهل بیت (ع) را زیاد کند… دومین نکته این است که باید در این مجالس نسبت به اصل حادثه عاشورا یک معرفت روشن تر و واضح تری برای مردم به وجود بیاید… سومین چیزی که در این مجالس لازم است این است که معرفت دینی و ایمان دینی مردم را افزایش بدهد.

                                                                                                                                 (مقام معظم رهبری،17/3/73)

شما باید روضه راست بشنوید… اشکی که از راه قصابی کردن از چشم بیرون می آید اگر یک دریا هم باشد، ارزش ندارد.

                                                                                                               (شهید مطهری«ره»،حماسه حسینی،ج1،ص65)

تعزیه داری شرایطی دارد . اگر آن شرایط را عمل کردید، تعزیه داری، کردید؛اگر آن شرایط را عمل نکردید،گاهی نه تنها تعزیه داری نکردید، بلکه خطا هم کردید:اولین شرط ،محتوا داشتن است.ما که نمی خواهیم فقط با یک احساس عاطفی گریه کنیم… دومین شرط این است که محتوا ی گمراه کننده نداشته باشد. بعضی از حرف ها ، بعضی از شعرها ، بعضی از اظهارات واقعا گمراه کننده است… شرط دیگر این است که عزاداری باید آمیخته به حرام نباشد. بعضی اوقات از بعضی وسایل حرام استفاده می شود.

                                                                                                                                     (مقام معظم رهبری،20/7/63)

توصیه من به عزادارن این است که موجبات ناراحتی مردم را فراهم نکنند… حسین بن علی(ع) مظهر حرکت برای خدا بود،مظهر تقوا بود و باید آنچه را که شما انجام می دهید مظهر تقوا باشد.

                                                                                                                                   (مقام معظم رهبری،20/7/63)

بعضی از نمایش ها ی غلط، مسخره بازی، سرگرمی،لهو و لعب به نام عاشورا و مصیبت ، عزاداری نیست. بعضی از چشم و هم چشمی های غلط؛فلان دسته علامتش سیزده تیغ دارد،این دسته دیگر علامتش باید پانزده تیغ داشته باشد.بعد آن یکی دیگر می آید می گذارد روی دست این،علامتش می شود هفده تیغ، همین طور برو بیست و چند تیغ، که خدا می داندچه کسی می خواهد بردارد این علامت را،و چرا این همه پول خرج بشود!واقعا یک کار جاهلانه است.

                                                                                                                              (مقام معظم رهبری،20/7/63)

والله و بالله ما در این قضیه{فلسطین} مسئولیم. به خدا قسم مسئولیت داریم. به خدا قسم ما غافل هستیم. والله قضیه ای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است، این قضیه است. داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده، این قضیه است. اگر می خواهیم به خودمان ارزش بدهیم،باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی امروز بود و خودش می گفت برایم عزاداری کنید، می گفت چه شعاری بدهید؟… اگر حسین بن علی بود می گفت: اگر می خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی ، شعار امروز تو باید فلسطین باشد،شمر امروز موشه دایان است . شمر هزار و سیصدسال پیش مرد،شمر امروز را بشناس…

                                                                                             (شهید مطهری«ره»،حماسه حسینی،ج1،ص291)


فرم در حال بارگذاری ...