« حرف های انتظارنماز آیات بر چه کسانی واجب است؟ »

انتخاب اصلح

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 9ام بهمن, 1390

ج


مهوری اسلامی همان گونه كه از نامش پیداست از دو ركن جمهوریت و اسلامیت تشكیل شده است. این بدان معناست كه در این نظام مردم بر اساس ملاكها و معیارهای اسلامی مسئولین و كارگزاران خود را در صحنه های مختلف انتخاب می كنند.  امام خمینی


/>

در این راستا نمایندگان مجلس را از آن جهت كه در رأس همه نهادها بوده و قوانین و مقررات این نظام مقدس را به تصویب رسانده و برحسن اجرای آن نظارت و كنترل دارند از جایگاه والایی برخوردارند.

بنابر این شایسته است شاخص های انتخاب اصلح را برای این امر خطیر از زبان معمار انقلاب حضرت امام خمینی (ره) جویا شویم تا بار دیگر از آموزه های این مجدد و مصلح قرن الهام گرفته و راه آن مرشد طریق حق و صراط مستقیم را استمرار بخشیم.

امام راحل (ره) در خصوص اهم معیارهای انتخاب اصلح برای نمایندگان مجلس بر شاخص های زیر تاكید می نمایند:

1- متعبد به اسلام و وفادار به مردم

«مردم شجاع ایران با دقت تمام، به نمایندگانی رأی دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت كنند.

2- مدافع اسلام ناب محمدی (ص)

«در قول و عمل مدافع اسلام پا برهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنجدیدگان تاریخ، اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طینتان عارف و در یك كلمه، مدافع اسلام ناب محمدی (ص) باشند و افرادی را كه طرفدار اسلام سرمایه داری اسلام مستكبرین، اسلام مرفهین بی درد، اسلام منافقین، اسلام راحت طلبان، اسلام فرصت طلبان و در یك كلمه، اسلام آمریكایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.

3- برخورداری از رشته های مختلف تخصصی

«در نظر داشته باشند كه از مطلعین هر رشته تخصصی چند نفری در بین كاندیداهای آنها باشد»… «چون در مجلس، اسلام تنها كافی نیست، بلكه باید مسلمانی باشد كه احتیاجات مملكت را بشناسد و سیاست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد كشور باشد»

4-عدم استفاده از بیت المال در تبلیغات انتخاباتی

« در شرایط كنونی، این جانب به هیچ وجه و به هیچ كس اجازه نمی دهم تا از سهم مبارك امام(ع) و یا از اموال دولت و اموال دفاتر و سازمان ها ومجامع و اموال عمومی خرج انتخابات كند»

5- برخورداری از روحیه كوخ نشینی

«طعم تلخ فقر را چشیده باشند»… «آن روزی كه مجلسیان خوی كاخ نشینی پیدا كنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده كوخ نشینی بیرون بروند آن روز است كه ما برای این كشور باید فاتحه بخوانیم».

6- برخورداری از اخلاق اسلامی

«شما باید در آنجا (مجلس شورای اسلامی) معلم اخلاق باشید و از برای همه كشور، برای اینكه مطالب شما به همه كشور بسط پیدا می كند… شماها باید در مجلس كه می روید علاوه بر اینكه مسایلی كه طرح می شود كه مورد احتیاج ملت است باید… با سلاح اخلاق اسلامی وارد شوید و با آن سلاح مردم را تربیت كنید» (1)

الگوی مرحوم مدرس (ره)

«باید دانست مسلمان بودن تنها فایده ای ندارد، باید جمهوری اسلامی را قبول داشته باشد و از مسایل روز اطلاع داشته باشید. سعی كنید مثل مرحوم مدرس (ره) را انتخاب كنید (2)

مردم داری و جلب رضایت مردم

«همه ما و شما آقایان همه و آنهایی كه در اختیار شما هستند، همه باید كوشش بكنید كه رضایت مردم را جلب بكنید در همه امور»(3)

رای ندادن به افراد محتمل الخیانه

«اشخاص متدین» اشخاص مطلع، اشخاص متعهد، اشخاص عقیده مند به نهضت، اشخاصی كه نه مایل به طرف شرق هستند نه مایل به طرف غرب، بلكه در صراط مستقیم انسانیت و اسلام هستند، آنها را انتخاب كنید، سرنوشت خودتان را به اشخاص امین بدهید، سرنوشت خود را به افرادی كه محتمل است خیانت بكنند ندهید». (4).

 

پی نوشت ها:

1- آیین انقلاب اسلامی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، از ص 338 تا 346
2- صحیفه نور، ج 18، ص 276
3- صحیفه نور، ج 11، ص 873
4- صحیفه نور، ج 8، ص 385



فرم در حال بارگذاری ...