« نشست کتابخواناهمیت و جایگاه شوراهای اسلامی شهر »

بررسی دلیل عقلی حجاب

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 27ام تیر, 1400

استاد حوزه گفت: پوشیدگی مطابق با فطرت است
مدرسه علمیه حضرت زهراسلام الله علیها احمدآباد به مناسبت هفته حجاب و عفاف، نشست پژوهشی با عنوان “بررسی دلیل عقلی حجاب” با همکاری مدارس علمیه ریحانه الرسول(س) ، الزهراء(س) ، ام‌ابیهاء تفت، معصومیه یزد، مرکز تخصصی فاطمه الزهرا اردکان، فاطمه‌الزهرا(س) اردکان، فاطمیه اشکذر و مدرسه علمیه و موسسه آموزش عالی حضرت زهرا(س) میبد با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مرتضی برزگر، استاد و مشاور حوزه علمیه، به صورت برخط برگزار شد.
به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها احمدآباد، برزگر ضمن تبریک به مناسبت فرار رسیدن ماه ذی¬الحجه، گفت: حجاب قبل از اسلام بوده است و مختص به اسلام و ایران نیست بلکه در کشورهایی مثل آمریکا، هند¬قدیم برای مرد و زن پوشش وجود داشته است و این پوشیدگی بنابر عقل بوده است.
وی در ادامه گفت: خلقت انسان و حیوان با هم فرق می کند. انسان جوری آفریده شده است که از برهنگی خوشش نمی¬آید در فطرت انسان پوشش است. حتی در قران آمده، که حضرت آدم و حوا با برگهایی از درخت، برهنگی خود را پوشاندند آن هم بدون نیاز به هدایت. پس پوشیدگی مطابق با فطرت انسان است.
استاد حوزه بیان کرد: با پوشش کامل مرد و زن، فکر آزاد می¬شود و در واقع فکر انسان آرامش پیدا می¬کند. اگر پوشش افراد نامناسب باشد و بخشی از بدنشان برهنه باشد فکرشان مشغول میشود و نمیتواند با هم استدلال علمی کنند
وی ابراز کرد: فکری که مشغول شهوت است مانند تلفنی است که اشغال است و زمانی که فکر شنونده مشغول شهوت است صحبت علمی با او فایده ای ندارد. پس آزادی فکر مهم است.
وی درادامه گفت: دو عامل خشم و شهوت، عقل را به شدت تضعیف میکند و هر کدام هر قدر قوی شوند به همان اندازه عقل ضعیف می¬شود. حجاب کامل، مانع تضعیف عقل در شخص و رونق عقل¬مداری در جامعه میشود.
در پایان به معرفی کتاب ترگل پرداخته شد که در آن به دلایل عقلی حجاب به صورت کامل پرداخته شده است.

بررسی دلیل عقلی حجاب

نمایش فایل های پیوست:


فرم در حال بارگذاری ...