« هفته کتاب وکتابخوانی گرامی بادنشست به مناسبت میلاد پیامبر(ص) وامام حعفر صادق(ع) »

بررسی شیوه های صحیح مطالعه

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 27ام آبان, 1399
بررسی شیوه های صحیح مطالعه

به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها احمدآباد رسولی ضمن گرامیداشت هفته کتاب وکتابخوانی گفت: برای اینکه یادگیری خوبی داشته باشیم باید مطالعه خوب و هدفمندی داشته باشیم و با روشهای صحیح مطالعه آشنا باشیم و آن را به کار گیریم.
استاد حوزه افزود: خواندن بدون نوشتن یک روش نادرست برای مطالعه است و نمی¬توان به هدف رسید. خط کشیدن زیر نکات مهم و حاشیه نویسی در یادگیری بهتر موثر است ولیکن روش کاملی نیست چرا که ممکن است توجه¬مان به خط کشیدن باشد و در یادگیری مطالب خیلی مهم فایده چندانی نداشته باشد.
پژوهشگر حوزه در ادامه بیان کرد: یک روش خوب برای یادگیری بهتر، آن است که خلاصه برداری کنیم اما به شرط آنکه ایتدا کتاب را به خوبی مطالعه کرده و درک کنیم بعد خلاصه برداری کنیم.
وی ابراز کرد: کلیدبرداری نیز یک روش دیگر در مطالعه است که بوسیله کلمات کلیدی می¬توان علاوه بررسیدن به معنا و مفهوم جملات بلکه می¬توان به جزئیات دیگر نیز دست یابیم.
رسولی بیان کرد: کاملترین و بهترین شیوه برای یادگیری، خلاقیت در طرح شبکه¬ای مغز است به این صورت که ابتدا مطلب کتاب را خوانده و یک درک حقیقی از آن داشته و نکته¬های مهم را به زبان خود یادداشت کرده و با مشخص کردن نکات اصلی و فرعی نوشته¬های خود را سازماندهی ¬کنیم در این روش خواننده می‌تواند در دفعات بعد فقط به طرح شبکه‌ای مغز خود مراجعه کند و مرور کردن را خیلی سریع انجام دهد.
وی در پایان علاوه بر معرفی کتاب روشهای یادگیری و مطالعه دکتر سیف به طلاب، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه گفت: در مطالعه علاوه بر آنکه باید با شیوه درست مطالعه آشنا بود باید به زمان و مکان مطالعه و همچنین به سلامتی جسم و روح خود نیز توجه کرد، چرا که عقل سالم در بدن سالم است.


فرم در حال بارگذاری ...