« نشست چگونگی شکلگیری اسرائیل و تفاوت صهیونیسم و یهودروز قدس »

بررسی عوامل پیدایش مثبت اندیشی

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 8ام اردیبهشت, 1401
بررسی عوامل پیدایش مثبت اندیشی

به گزارش خبرنگاری پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها احمدآباد شریعتی ضمن اشاره به این نکته که مثبت اندیشی جزء تفکر نوین است و با دین مشکل ندارد گفت: مثبت اندیشی، نحوه‌ای تفکر کردن است و به معنای نیک اندیشیدن و یکی از الگوهای رفتاری سالم در جامعه است.
وی ابراز داشت: یکی از عوامل زمینه ساز مثبت اندیشی ایمان و توکل برخدا است. اگر انسان همواره خداوند را ناظر و حاضر بر افکار و اعمال خويش بداند و آگاه باشد که به عنوان اشرف مخلوقات و جانشين خداوند در روی زمين هست، در می یابد که شايستگی کسب نعمتها و موهبتهاي فراوانی دارد.
شریعتی در ادامه بیان کرد: در قران آمده است: «آگاه باش که با يــاد خدا دلها آرام گيرد». (رعد/28). در ايــن آيه «خداوند متعال بندگان خود را تشويق می¬کند که دلهای خود را با توجه به نعمتها و پاداش او تسکين دهند و آرام بخشند؛ زيرا وعدة خداوند حتمی است و هيچ چيز برای آرامش دلهای مضطرب بهتر از نويدهای صادق نيست.
مسئول موسسه شاخص خاطر نشان کرد: يکی دیگر از زمينه¬هايی که باعث سوق دادن تفکر انسان به سوی نگرش مثبت يا منفی میشود، فرهنگ خانواده و اجتماع است. اخلاق، تربيت، رفتار و باورهای والدين، معلمان و اطرافيان در شکل¬گيری شخصيت انسان نقش بسيار مهمی دارد. جملاتی که از طرف آنها به شخص گفته میشود، چه مثبت و چه منفی، همه در ذهن انسان اثر میگذارد و باورهای انسان را میسازند. برای مثبت انديشی نياز است که باورها اصلاح شود.
شریعتی در ادمه بیان کرد: تلاش و کوشش از عوامل بسيار مؤثر در بروز مثبت انديشی است. خداوند انسانهای تلاشگر را دوست دارد و وعده میدهد که به اندازة تلاششان به آنها جـزا میدهد هر کسی به موجب آنچه میکوشد، جزا داده می¬شود» (طه، ۱۵)
وی گفت: مثبت انديشی زمانی مفید است که با عمل همراه باشد. افرادی که انديشه های مثبت دارند، اما دست به عمل نمی¬زنند، مثبت انديشی آنان ثمر نمیدهد. تفکر مثبت در صورتی نتيجه میدهد که ما بخواهيم. با قدرت اراده میتوانيم باورهای غلط ذهنی خود را تغيير داده و تحولات اساسی در مسير زندگی ايجاد کنيم در حقيقت تفاوت بين انسان مثبت انديش و منفی¬گر در نيروی ارادة آنها است.


فرم در حال بارگذاری ...