« جلسه افتتاحیه ترم دوم سال تحصیلی 1400-1399جشن دورهمی ویژه پایه اول ودوم »

تبیین و اهداف سیر مطالعاتی

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 13ام بهمن, 1399
تبیین و اهداف سیر مطالعاتی

به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها حمزه¬ای گفت: سیر مطالعاتی یک عنوان خاص برای برنامه‌ی مطالعا‌تی است که در یک موضوع واحد، دارای آغاز، انجام و ترتیب است. همان گونه که از عنوان این مفهوم مشخص است، سیر مطالعاتی، مسیر خواندن را مشخص می‌کند و ممکن است براساس کتاب یا مقاله ارائه شود اما معمولا سیر مطالعاتی براساس کتاب طراحی می‌گردد.
پژوهشگر حوزه ابراز کرد: طلبه یا هر شخص دیگری که قصد مطالعه در موضوع خاصی دارد اگر راه، را نمی شناسد از کسی که راه مطالعه در آن موضوع را می¬داند کمک می¬گیرد و به همراه او سیری را برای تخصص در موضوع خاصی دنبال می¬کند.
وی در ادامه بیان کرد: زمانی یک فرد باید سیر مطالعاتی داشته باشد که دغدغه مطالعه در موضوع خاصی را در یک سطح اولیه و حداقلی داشته باشد. هدف مشترک برای همه سیرها، بالا بردن اطلاعات و تخصص پیدا کردن در موضوع خاصی است. ولی بجز این هدف عمومی، اهداف اختصاصی هم می¬تواند داشته باشد.
حمزه¬ای در ادامه خاطر نشان کرد: برای انتخاب یک سیر مطالعاتی خوب باید مخاطب را شناخت و توجه داشت که هر سیر مطالعاتی برای گروه خاصی مطلوب است مخاطب ممکن است براساس گروه سنی: خردسال، کودک، نوجوان، جوان و … دوره‌ی تحصیلی:دبستان، راهنمایی، دبیرستان، کاردانی، کارشناسی و .. لذا نمی¬توان پیشنهاد یکسانی به همه مخاطبان داد.
وی در پایان برخی از سیرهای مطالعاتی که مناسب مخاطبین بود بیان کرد و گفت: در سیر مطالعاتی معمولا روش های عمومی مثل مباحثه ، یادداشت برداری ، و خلاصه نویسی را پیشنهاد میشود.


فرم در حال بارگذاری ...