« این الرجبیونجلسه افتتاحیه ترم دوم سال تحصیلی 1400-1399 »

مثبت اندیشی دراسلام آری یاخیر

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 25ام بهمن, 1399
مثبت اندیشی دراسلام آری یاخیر

.
در این کرسی نماینده گروه موافق نظریه مثبت¬اندیشی گفت: هر انسانی در زندگی خواسته¬ای دارد که می¬تواند با یک تغییرات ذهنی که در خود ایجاد می¬کند به آن خواسته¬هایش برسد به این صورت که فکرها و انرژیهای منفی را از خودش دور کند و فقط و فقط به چیزهای مثبت فکر کند به خودش اعتماد داشته باشد تمام تلاشش را انجام دهد تا به هدفش برسد و حتی اگر شکست خورد ذره¬ای ناامیدی به ذهن خود راه ندهد و با نیروی بیشتر به کارش ادامه دهد شخص می¬تواند حتی بدون داشتن هیچ پشتوانه¬ای تمام فکر و ذکرش را روی هدفش بگذارد و رویای آن را در ذهن خود ایجاد کند و فکر خود را به کار گیرد که از چه راههایی می تواند به هدفش برسد. این گروه بر این باورند که ریشه تمام بیماریها و ناراحتیها صرفا ذهن است و این جهان و کائنات منشا همه چیز است و این جهان می¬تواند هر چه می¬خواهید به شما بدهد و فقط کافی است به ان فکرکند یعنی با فکر کردن به چیزهای مثبت، چیزهای مثبت را در زندگی بدست آورد و با فکر کردن به چیزهای منفی، چیزهای منفی بدست می¬آورد پس بهتر است که فقط به چیزهای مثبت فکر کند و بدون توجه به زمان و برنامه¬ریزی به اهداف رسید حتی می توان از این طریق ثروت و سلامتی و..بدست آورد
منتقد
دراین کرسی سلمان حاجی اسماعیل به عنوان منتقد این نظریه گفت: مثبت اندیشی بدون تلاش در رسیدن به خواسته¬ها انسان را از تلاش و عملگرایی باز می دارد و اشخاص تنبل به این نظریه روی می آورند اگر انسان به هیچ چیز منفی فکر نکند دیگر کمک به افراد تهیدست، ایجاد موسسات خیریه و …هم بوجود نخواهد آمد و حس دلسوزی از بین می¬رود حال آنکه انسان باکمک به انسانهای نیازمند، تاسیس بیمارستان و … حس خوبی پیدا میکند و حتی در منابع دینی ما هم امده که برطرف کردن مشکلات دیگران اجر و پاداش زیادی دارد.اگر اینطور است که انسان با فکر کردن به بیماریها و ناخوشیها باعث ¬شود گرفتار آن شود پس باید همیشه به سلامتی فکر کرد تا به آن رسید پس با این اعتقاد باید نقش دکتر…را از زندگی حذف کرد. برای رسیدن به خواسته های خود باید برنامه ریزی کرد جوانب مثبت و منفی را سنجید حتی از گذشته خود درس عبرت گرفت و برای رسیدن به اهداف تلاش کرد و فقط ایجاد رویای آن در ذهن فایده¬ای ندارد.
داور:
مثبت اندیشی، شکلی از فکر کردن است که در پی بدست آوردن بهترین نتیجه از بدترین شرایط است. اصل مثبت-اندیشی که در روانشناسی، مثبت¬گرا مطرح است با فکر مثبت در قانون جذب متفاوت است. هدف از روانشناسی مثبت¬گرا رضایت¬بخش¬تر کردن زندگی روزمره افراد است و با تاکید بر تواناییهای انسان و تمرکز بر لحظه اکنون انسان را در مسیر کمال و شکوفایی سوق میدهد. آنچه باید در مثبت¬اندیشی به آن توجه داشت آن است که: دست از تلاش و عمل بر نداشت، فکر همه چیز را درست نمی¬کند و باید در کنار آن عمل هم داشت و از خدا غافل نشد و تکیه ما به خود نباشد. باید مراقب بود که به انسان گرایی غرب و اومانیسم دچار نشد که انسان و فکر او را محور برای انجام امور قرار می¬دهند.
در روشها هم گاهی نکاتی مطرح می¬شود که باید در کاربرد آن دقت لازم را داشت و از معیارهای شریعت تبعیت کرد: گوش دادن به آهنگ شاد و نشستن با انسانهای مثبت¬اندیش که گاهی این چنین القا می¬شود که انسان مثبت اندیش کسی است که نسبت به اعتقادات و دیانت سخت¬گیری ندارد. اگر کسی مثبت اندیش بود اما به شریعت اهمیت نداد نباید با او نشست و برخاست داشت.


فرم در حال بارگذاری ...