« نقش ادب در هدایت انسانها در جریان عاشورانهم ربیع الاول »

مواجهه پیامبر (صلی الله علیه وآله )با شیطان ومنافقین در مسأله غدیر

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 25ام مهر, 1400
مواجهه پیامبر (صلی الله علیه وآله )با شیطان ومنافقین در مسأله غدیر

مدرسه علمیه حضرت زهراسلام الله علیها احمدآباد به مناسبت هفته امامت و ولایت، نشست علمی پژوهشی با موضوع مواجهه پیامبر (صلی الله علیه وآله )با شیطان ومنافقین در مسأله غدیر با همکاری مدارس علمیه کوثر(سلام الله علیها)هرات، ریحانه الرسول(س) ، الزهراء(س) ، ام‌ابیهاء تفت، معصومیه یزد، مرکز تخصصی فاطمه الزهرا اردکان، فاطمه‌الزهرا(س) اردکان، با سخنرانی « حجه الاسلام مصطفی زهره ای »کارشناس نهج البلاغه در سامانه مدرس، تالار پژوهشی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه حضرت زهرا(سلام الله علیها)احمدآباد، حجه الاسلام مصطفی زهره ای گفت: در سال دوم هجری پیامبر (صلی الله علیه وآله )مامور شدند که قبله را از سمت مسجدالاقصی به سمت مسجد الحرام تغییر دهند آیاتی که در سال دوم هجری نازل شد به شدت شبیه آیات نازل شده غدیر است واین به ما می فهماند که مساله غدیر دامنه چندین ساله دارد واینطور نیست که حضرت به یکباره بعداز حج در سال آخر مساله غدیر را مطرح کرده باشند.
زهره ای افزود:ازجمله آیاتی که درسال دوم هجری درباره تغییر قبله نازل شد آیه 150 سوره مبارکه بقره است خداوند در این آیه می فرماید «به هر شکلی هستید برگردید به سوی مسجدالحرام» ودر انتهای آیه می فرماید «این کار را خواهید کرد مگر کسانی که ظالم هستند.آنها برایشان سخت است که برگردند آنها اطاعت نمی کنند ازآنها نترسید از من بترسید من می خواهم نعمتم را بر شما تمام کنم.»
زهره ای در ادامه گفت:دقیقا این عبارت در مورد کفارومنافقین در آیات غدیر هم داریم که اینجا درباره منافقین می فرماید« همه بر گشتند مگر ظالمین شما برنگشتند از آنها نترسید از ضررشان نترسید من می خواهم نعمتم رابر شما تمام کنم» ؛لذا خداوند امرمی کندبرگردید؛ کفار هم از شما ناامید شدند چون کفار فکر می کردند پیامبر(صلی الله علیه وآله)که از دنیا برود اسلام نابود می شود ولی پیامبر (صلی الله علیه وآله)در سال آخر عمر مساله امامت را مطرح میکنند ودیگر جامعه بدون ولی وسرپرست نخواهد ماند پس کفار دیگر از نابودی دین ناامید هستند.
زهره ای اضافه کرد:خداوند می فرماید« از من بترسید شما که به ظاهر مسلمان هستید دیگر باید از من خوف داشته باشید تقوی درون داشته باشید»
زهره ای در تبیین این مسأله گفت: منافق وقتی می‌خواهد در جامعه حاکم شود در جامعه ای که ارزش هاحاکم است در جامعه‌ای که امام پذیر است منافق هیچ جایگاهی نخواهد داشت بنابراین منافق زمانی می‌تواند ورود کند و عنان حکومت را از دست ولیّ خدا بگیرد که منافق های کوچک او را همراهی کنند و الا چطور می شود ۱۲ نفر در مدینه قیام کنند و خلافت را به نفع خودشان غصب کنند در جامعه ای که حضرت علی( علیه السلام) محبوبترین فرد بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله )وحضرت زهرا (سلا الله علیها)محبوبترین شخص در مدینه که بعد از شهادتشان تمام مدینه راناله برداشت ،چه چیز باعث می شود که ورق برگردد و آن اتفاقی که پیامبر در طول تمام سال‌های رسالتش مقدمه چینی کرده ودرغدیر پرده‌برداری رسمی کرد ظرف چند ساعت نابود شود و تمام اینها برمی‌گردد ۱۲ نفر در یک شهر چند هزار نفری چطور قدرت دارند که مردم را سرکوب کنند.
زهره ای در جواب این سوال اظهارداشت: این اتفاق صرفا توسط12 نفره نیفتاد بلکه این کودتا توسط اشرار و منافقین که درراس بودند رخ داد ولی عامل اصلی ،همراهی و حداقل سکوت اهل مدینه است سکوتی که ناشی از عواملی ازجمله: ترس از موقعیت ،ترس از دست دادن اموال ،ترس از درآمد و موقعیت شغلی، ترس از دست دادن امنیت و آرامش و شک وتردیدها ی ؛تردیدهایی که ناشی از مجموعه نفاق های کوچک و کم رنگ در دلهای مردم بودلذا از مهمترین مسئله و معضل حاکمیت حضرت علی( علیه السلام )و اولادش ،نفاق بود. پیامبر( صلی الله علیه وآله)بامسئله نفاق که اصلی‌ترین امتحان امت است چگونه باید برخورد کند لذااولین مواجهه ایشان آن است که رگ و ریشه های نفاق را از بین ببرد مثل آیه تغییر قبله که خداوندمی فرماید «شما که انس گرفتید چند سال با این قبله که مسجد الاقصی باشد حال به یک باره باید انست را قطع کنی و به آن چه می گویم توجه کنید و آن ۱۸۰ درجه از قبله بچرخید به طرف قبله جدید، می‌خواهم نفاقت رااز بین ببرم »
زهره ای اضافه کرد: پس یکی دیگر برخوردهای پیامبر(صلی الله علیه وآله) برای رفع نفاق و مبارزه با منافقین همین احکام است مثل احکام حج که دو سال آخر عمر پیامبر(صلی الله علیه وآله)در حج تمتع واجب شد حج تمتع برای بعضی از انسانهاسخت آمد چرا؟ چون وسط حج تمتع از احرام بیرون می آیند برای بعضی‌ها سخت آمد و با پیامبر مخالفت کردند. برنامه تربیتی پیامبر (صلی الله علیه وآله) برنامه افشای منافقین هم همین بود یعنی هم برنامه تربیتی برای رفع نفاق از درونی ها هم این بود که احکامی می‌آورد که هر روز تغییر می کرد بعضی وقت‌ها مومنین گوش می‌دادند و قلباآن را می پذیرفتند و همین باعث می شد نفاق ازبین برود ورسوا می شدند پیامبر (صلی الله علیه وآله)با همین ترتیب منافقین را به مردم معرفی می کرد ومی فرمود ببینید برایشان سخت است ونمی پذیرندومخالفت می کنند پس معلوم می شود اینها منافق هستند ودرونشان نفاق است.
زهره ای گفت: به خاطر همین خداوند در مسأله غدیر ترس را مطرح می‌کند و می‌فرماید« از من بترسید چون منفاق مبارزه خودش را با ترس مطرح می‌کند»
زهره ای در تبیین مسئله بیان داشت: حضرت علی( علیه السلام )در نامه ۱۸ به والی بصره ابن عباس نوشت « بصره محل فتنه‌ها است گره ترس را از این شهر بازکن یعنی منافق و فتنه‌گران وقتی می‌خواهند فتنه کنند اصلی‌ترین حربه آنها ترس است» لذا وقتی خداوند می‌خواهد برحذر بدارددر روز غدیرمسأله ترس ازخودش را مطرح می کند که از من بترسید از منافقین نترسید از تحریم نترسید ازجنگ وتهدید جنگ نترسید.
زهره ای در پایان به یکی دیگر از مبارزات پیامبر(صلی الله علیه وآله)با منافقین اشاره کرد وآن انتخاب اسامه جوان به عنوان فرمانده در جنگ موته بود،حضرت می فرماید «هیچ کس حق ندارددرمدینه بماند همه پشت سر اسامه حرکت کنند حتی عمر،ابوبکر وعثمان را هم الزام می کند که شماهم باید حرکت کنید »پیامبر (صلی اله علیه وآله)با این کار مقدمه چینی می کند که فرمانده می تواند جوان باشد که روزی برسر جوان بودن حضرت علی (علیه السلام)کسی اشکال نکند.


فرم در حال بارگذاری ...