« تبیین وحدت اسلامی و بررسی آثار وحدت شیعه و سنیمواجهه پیامبر (صلی الله علیه وآله )با شیطان ومنافقین در مسأله غدیر »

نقش ادب در هدایت انسانها در جریان عاشورا

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 25ام مهر, 1400
نقش ادب در هدایت انسانها در جریان عاشورا

مدرسه علمیه حضرت زهراسلام الله علیها احمدآباد، نشست پژوهشی با عنوان “نقش ادب در هدایت انسانها در جریان عاشورا"با همکاری مدارس علمیه خواهران: ریحانه الرسول(س) یزد، فاطمیه اشکذر، ام‌ابیها‌ سلام‌الله‌علیها‌ شهرستان ‌تفت، الزهراءسلام‌الله‌علیها یزد، معصومیه یزد، مرکز تخصصی فاطمه¬الزهرا سلام¬الله¬علیها اردکان با حضور “سیدعلی حسینی¬زاده"، استاد حوزه و دانشگاه، به صورت برخط برگزار شد.
به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها احمدآباد، حسینی¬زاده گفت: ادب سرمايه ارزشمند رفتاري انسان است. افعال و ظواهری است که از صفات ناشی شده و در صفات هم اثر می‌گذارد ولی آنچه مد نظر ما است نهایت ادب و احترام به بزرگان درگاه الهی است که واسطه‌های فیض الهی هستند.
وی گفت: در پرتو ادب بركات بسياری نصيب انسان مي شود. نوعي عصمت يا پيراستگي از خطا و اشتباه در گفتار و رفتار و حفظ حدود و حريم مقام و موقعيت افراد پديد مي آيد كه چون گوهري روشني بخش در مسير زندگي باعث سعادت آدمي مي شود.
حسینی¬زاده ابراز داشت: ادب و اخلاق کاملاً به هم مرتبط است. صفات اخلاقی منشأ بروز و ظهور رفتار است. باطن شاکله انسان را شکل می‌دهد و ظواهر کم‌کم به باطن تبدیل می‌شود رعایت ظواهر موجب نظر لطف خدا و حضرات معصوم¬علیه¬السلام و باعث هدایت ما می‌شود.
استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان روایتی از امام حسین¬علیه¬السلام بیان کرد: ادب آن است که با هرکس ملاقات کنی او را بهتر از خود ببینی. اگرچه فی الواقع هم اینگونه نباشد.
وی در ادامه ایراد کرد: امام حسین علیه¬السلام، در شروع حرکت عاشورا چندین‌بار به زیارت قبر پیامبرصل¬الله¬علیه¬وآله رفت و آن حضرت را واسطه قرار داد و از او کمک خواست و این نشانه ادب است. کسانی بوده‌اند که در دستگاه امام حسین علیه¬السلام نبودند ولی ادب و حرمت‌ها را نگه داشتند و همین باعث هدایت و شهادت‌شان شد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:: زهیربن قین عثمانی نسب بود ولیکن به خاطر ادب و احترامی که برای امام حسین-علیه¬السلام قائل بود در رکاب امام حسین¬السلام جنگید و به فیض شهادت رسید. شخصی همچون حر نیز با وجود اینکه راه را بر امام بست ولی به خاطر احترام و ادبی که به امام حسین علیه¬السلام داشت باعث هدایت و شهادتش شد.
وی در پایان ابراز کرد: حسین بن على علیه‏السلام ، در برابر خداوند، مردم و در برابر دشمن دین و معنویت از سوى در کمال معرفت و ادب سخن گفته‏ است و به نیایش ایستاده‏ است؛ یعنى ادب الهى امام حسین علیه‏السلام او را به گونه‏اى پرورید که در برخورد با مردم و کفار و ملحدان، اوج ادب دینى را رعایت نموده و نشان دهد؛ با فکر و فعلش امتیاز اسلام ناب نبوى را از اسلام تحریف شده و انحرافى اموى، به جایگاه ظهور برساند. به همین جهت، حتى اصحاب عام و خاص امام حسین علیه‏السلام داراى آداب و روش و منش و گرایشهاى متعالى در طول حرکت و قیام تا دهه محرم و پس از آن بوده‏اند که ادب دینى و اسلامى را نشان مى‏داد.


فرم در حال بارگذاری ...