« انتخاب علوینقش حوزه های علمیه در تحقق اقتصاد مقاومتی »

کرسی آزاد اندیشی: آموزش در فضای مجازی آری یاخیر

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 5ام اردیبهشت, 1400
کرسی آزاد اندیشی: آموزش در فضای مجازی آری یاخیر

کرسی آزاد¬اندیشی"آموزش در فضای مجازی آری یاخیر”
در مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) احمدآباد کرسی آزاد اندیشی با موضوع"آموزش در فضای مجازی آری یا خیر” در فضای مجازی برگزار شد.
در این کرسی نماینده گروه موافق گفت: آموزش در فضای مجازی بهتر از آموزش حضوری است و در واقع یک فرصت است. زیرا محدودیت زمانی و مکانی وجد ندارد. می توان در هرزمان و مکانی در مسافرت، در محل کار، در منزل، در راه…از کلاس درس استفاده کرد. هزینه کلاسهای مجازی نسبت به حضوری و فیزیکی بسیار کمتر است انسان از زمان بیشتری استفاده بیشتری میکند و اتلاف وقت کمتری دارد. خیلی وقتها می بایست وقت خود را صرف رفت و آمد کنی و هزینه هم بابت آن پرداخت کنی تا درکلاس درس به صورت حضوری شرکت کنی ولی کلاس مجازی این رفت و آمدها و این هزینه ها را در بر ندارد. اگر مطلبی از درس را خوب نفهمیدی می توان از صدای ضبط شده استاد استفاده کرد و چندین بار گوش کرد تا خوب درس را بفهمی. علاوه برآن در کنار خانواده و فرزندان هستی و دغدغه این که فرزندم رابه خاطر شرکت در کلاس درس حضوری، به چه کسی بسپارم یا به کدام مهد کودم ببرم نداری. در بعضی مواقع که انتخاب استاد با دانش¬پژوه است می¬توان از بهترین اساتید استفاده کرد. .
منتقدین:
نماینده گروه مخالف آموزش مجازی گفت: اموزش حضوری بسیار بهتر از آموزش مجازی است. یکی از مهترین مشکلات نبود اینترنت مناسب و کارامد و قطع و وصل سامانه است. علاوه بر آن خانواده¬هایی هستندکه توان خرید لوازم آموزش مجازی مانند گوشی هوشمند و تبلت ندارند. از آنجا که درآموزش مجازی تعامل بین استاد و دانش پژوه کم است و سوالات و بحثهایی که سر کلاس درس پیش می امد و به دنبال جواب آنها بودند دیگر وجود ندارد و درسها هم به صورت تئوری ارائه میشود، می توان گفت سطح یادگیری کمتر و سطح علم و سواد پایین می آید.در این نوع آموزشها تمام حواس در کلاس درس نیست، چون در منزل یا هرجای دیگر که هستی ممکن است ناخواسته کارهای دیگری هم برایت پیش بیاید. یکی دیگر از معایب اموزش مجازی افزایش وزن دانش پژوهان است زیرا در این نوع آموزشها تحرک بسیار کمتر است علاوه بر آن یک نوع دلزدگی و خستگی بوجود می آید و به نظر می آید کار والدین هم چند برابرشده مخصوصا آنهایی که فرزندان پایه ابتدایی دارند حال اگر مادری خود شاغل باشد مشکلات چند برابرمیشود.. ارتباط با اساتید و معلم که یکی از عوامل اصلی یادگیری است در فضای مجازی وجود ندارد.
داور:
آموزش مجازی یا آموزش آنلاین یک سبک جدید از آموزش است که در دنیا آغاز شده است و روز به روز هم در حال گسترش است که البته عدم آشنایی مردم یا به عبارتی عدم داشتن سواد رسانه ای و مجازی موجب مشکلاتی دراین زمینه برای کاربران میشود. که باید دراین زمینه آموزشهای لازم را دید. توسعه زیرساختها، آموزش سواد رسانه ای، تامین لوازم آموزشهای مجازی از جمله موضوعاتی است که در این نوع آموزش باید مورد توجه قرار گیرد. دراین نوع آموزشها مدرس باید بتواند کلاس مجازی را اداره کند و آموزشهای لازم را دراین زمینه دیده باشد تا دانش پژوه کلاس مجازی را هم مانند حضوری بداند در غیر این صورت آموزشهای مجازی کارایی چندانی ندارد. این نوع اموزشها برای کسانی که شاغل هستند بسیار مناسب است. .
به این نکته هم باید توجه داشت که برخی از دروس ارائه آن به صورت مجازی مناسب است و برخی دروس هم اگر به صورت حضوری ارائه گردد بهتر است پس شاید میتوان گفت آموزش مجازی در کنار حضوری عالی میشود.


فرم در حال بارگذاری ...