« آفات انقلابتبیین گام دوم انقلاب( اخلاق و معنویت) »

"کرونا امتحان الهی یا عذاب الهی".

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 14ام اردیبهشت, 1399
"کرونا امتحان الهی یا عذاب الهی".

در مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) احمدآباد کرسی آزاد اندیشی با موضوع ” کرونا امتحان الهی یا عذاب الهی” با حضور بی بی فخری رسولی، استاد ومشاوره حوزه، برگزار شد.
در این مراسم، بی بی فخری رسولی به عنوان استاد ارائه کننده بحث گفت: ما انسانها به گونه ای آفریده شدیم که اگر مارا به خودمان واگذارند مغرور می شویم برای اینکه دچار غرور وتکبّر نشویم حکمت الهی اقتضا می کند که زندگی انسانها همراه با گرفتاریها و مشکلاتی باشد مانند بیماری ،مرگ ،فقر…
وی گفت: یکی از سوالاتی که در این دو ماه و اندی از خودمان می پرسیم این است که آیا این کرونا یا کوید ۱۹ برای ما بلا و عذاب است یا امتحان الهی است؟
رسولی در ادامه بیان کرد: طبق آیات قران مانند آیه 7 سوره کهف: “انَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا.” با وسایل و ابزار مختلف بندگانش را امتحان می کند، تکالیف الهى و پیش آمدهاى روزگار همه امتحان خدائى اند و بوسیله آنها خوب و بد از هم جدا شده و خوبان در راه کمال و بدان در راه شقاوت پیش میروند پس این ویروس هم یک امتحان الهی است.
استاد حوزه عنوان کرد: ما انسان‌ها در برابر نیروهای طبیعت و خداوند قادر مطلق عاجز و ناتوانیم و آنقدرها که تصور می‌کنیم بر امور مسلط نیستیم، مرهون قدرت‌هایی بسیار بزرگ‌تر از قدرت خود هستیم.
از طرف دیگربا توجه به آیه “مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ..” بازهم نمی تواند موضوع رو از حیطه امتحان الهی خارج کند زیرا این آیه ناظر به اراده طولی انسان در راستای اراده الهی میباشد اما به معنای اراده استقلالی انسان نیست اینکه نتیجه عمل به خود طرف برگردد باز در حیطه اراده واختیار الله است که با علم به اراده انسان، جهان هستی و تکوین را طوری خلق کرده است که نتیجه هر عمل به خود شخص بازگردد و این باز در جهت امتحان الهی است برای مومنین، ارتقاءدرجه، رشد معنوی ولطف خداوند است و برای کفار بلا وعذاب می باشد.
وی در پایان گفت: ایران تاکنون از آزمونهای مختلف الهی سربلند بیرون آمده است واین ویروس کرونا یکی دیگر از امتحانهایی است که انها را در مسیر رسیدن به امت برتر در آتش کوره خود آبدیده تر می کند و آنها را اماده ایفای نقش جهانی خود که همان تمدن نوین اسلامی است خواهد کرد.

منتقدین
در این مراسم نماینده گروه منتقدین گفت: کرونا تنبیه الهی است به خاطر سرکشی و طغیان بشر امروز.بشری که فکر می کرد خیلی نیرومنده و ازخدا فاصله گرفته بود. خداخواسته با موجودی به نام ویروس کرونا کاسه و کوزه انسان طاغی، مغرور و سرکش را به هم بریزد، به بشر نشان داد که چقدر ضعیف، درمانده و ناتوان است..
وی بیان کرد: پزشکان، دانشمندان ، داروهای پیشرفته همگی در برابر کرونا سر تعظیم فرود آوردند و درواقع کرونا درسی بود از جانب خدا که بشر فراموش نکند که نه عرضه ای دارد و نه کاره ای است همچنین ضعیف بودن و ناتوانی بشر را بار دیگر به او یادآور شود.
منتقد ضمن اشاره به آیه"مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ…گفت: بلاها و گرفتاری‌های عمومی که جامعه به آن مبتلا می‌شود، نتیجه اعمال سوء خود افراد بوده و عقوبتی است که شاید به موجب آن به راه حق و حقیقت و طاعت و بندگی برگردند، درآیه 41 سوره روم هم آمده: فساد، در خشکی و دریا به خاطر کارهایی که مردم انجام داده‌اند، آشکار شده است؛ خدا می‌خواهد نتیجه بعضی از اعمالشان را به آنان بچشاند، شاید (به سوی حق) بازگردند
وی در ادامه عنوان کرد: درتفسیر ایه ۱۰۳ سوره نور صراحتا به معضل بی تفاوتی مومنین نسبت به جرم وعدم نهی از منکر اشاره شده که اگراهل ایمان درمیان کفار و مجرمان ساکت باشند قهر خداوند همه را فرا میگیرد، گاهی ابتلائات و گرفتاری‌ها محصول گناهان جمعی و اجتماعی است که دامن تمامی اجتماع را هم در بر می‌گیرد منتهی مومنین که بی گناه سوختند خداوند جبران می کند.
نماینده گروه منتقدین در پایان گفت: که با وجود فلج شدن اقتصاد جهانی این همه فوت و سخت شدن زندگی برای خیلی از مردم و دردسرهایی که تا مدتها اثرات وعواقب این ویروس وجو خواهد داشت این امتحان نیست عذاب است.
داور:
راضیه السادات میرزاده به عنوان داور این کرسی بیان کرد: شاید اختلاف اصلی در این بحث که کرونا امتحان الهی هست یا عذاب الهی برگردد به اینکه تعریف درستی از عذاب و بلا نشده است، اینکه ما چه چیز رو بلا بدانیم در قضاوت ما در مورد این بیماری تاثیر گذار هست اما مسلما عذاب به معنی ناامیدی از هدایت فرد در مورد افراد مومن منتفی می باشد.
وی عنوان کرد: خسارت های جانی و مالی عذاب نیست بلکه به خاطر عدم احاطه ما برتمام جوانب آن، نوعی عذاب می بینیم و همان مورد شاید برای اطرافیان نعمتی بوده حال چه از جهت ارتقاء درجه با صبر چه ازجهت دفع ضرر غیر معلوم.
میرزاده گفت: اینکه چرا بعضیها با سختی امتحان می شوند و بعضیها با راحتی، آن به علم الهی برمی گردد و اینکه می داند هر کسی با اختیار خود در چه شرایطی بهتر می تواند ترقی کند البته نباید برداشت جبر شود خداوند علم به اختیار فرد دارد و می داند شخص در چه شرایطی با اختیار خود بهترین گزینه را انتخاب می کند لذا به عنوان رب العالمین شرایط ارتقاء را فراهم می کند حالا این گوی و میدان که تو انسان مختار چگونه از این شرایط به نفع خودت استفاده می کنی.


فرم در حال بارگذاری ...