« نقی زیباترین نام جهان استخاکم به سر به حضرت هادی چه کرده اند.... »

بهار معنویت ، سرآغاز فصل نیایش

نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 2ام خرداد, 1391

ماه مبارک رجب، هفتمین ماه از ماه های قمری است، این ماه در تقویم الهیون، بهار است، بهار معنویت، بهار تعالی، بهار رشد و عروج.با فرا رسیدن ماه پر برکت رجب، بهار خودسازی آغاز می شود . در فرهنگ مؤمنان پارسا و اهل سلوک و معرفت، ماه رجب از فرصت های ارزشمند و ایام گران قدری است که نسیم رحمت الهی بیش از روزهای معمولی می وزد و باران رحمت الهی بیش از دیگر ایام بر جهان هستی می بارد .

پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله و سلّم فرمود:
ماه رجب ماه آرایش و پیرایش است،
ماه رجب برای امّت من، «ماه استغفار» می باشد؛
ماه رجب ماه خدا، ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امّت من است
امام هفتم (ع) فرموده اند: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین تر است; هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد .
از امام صادق (ع) نقل شده که حضرت محمد (ص) فرمود: رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب » می گویند زیرا که رحمت خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می شود پس بسیار بگوئید استغفر الله و اسئله التوبة .
ماه رجب را کسی که یک روز از آن روزه گیرد، مستوجب خشنودی خداوند گردد و غضب الهی از او دور گردد و دری از درهای جهنم به روی او بسته شود.

ماه رجب ماه آراستن دل به زینت های الهی و پیراستن دل از ناپاکی های انسانی و آنگاه دیدن نادیدنی ها و شنیدن ناشنیدنی ها.
این ماه، زندگی و تولـّدی دوباره را بـه عاشقان نوید می دهد. رجب، فصل جدیدی در کتاب زندگی می گشاید که از عطر دل انگیز نیایش سرشار است، آنان که در وادی مراقبه و شهود در محضر خدای متعال گام بر می دارند به خوبی قدر چنین ایّامی را دانسته و بسیار سخت تر، هوشیارتر و جدّی تر از دنیا طلبان در پی بهره گیری از این فرصت ارزشمند هستند.
ماه رجب با عید میلاد امیرمؤمنان(ع) و بعثت حضرت ختمی مرتبت(ص) در پیش روی ماست.
ماه رجب با ایام البیض مبارکش و اعمال ام داوود مجرّبش(در پانزدهم رجب) و نیز با لیله الرغائبش(اوّلین شب جمعه ماه رجب) که جزو برترین شب های سال است آغوش به روی شما بازکرده است.
“رجب"، نام جویباری در بهشت و سکوی پرتاب قدرشناسان به سوی رمضان و لیلةالقدر است. باید این ماه را غنیمت شمرد و خود را در نهر معطرش غرق کرد. اهل رجب حتّی در میان بهشتیان با درخشش و برجستگی متمایزند، ورود در رجب بر شما مبارک و بهره مندی از برکات آن گوارایتان باد.
از زیباترین جلوه های سه ماه پیش روی، روزهای 13، 14 و 15 هر ماه است که به آن “ایام البیض” گویند که در سه ماه رجب و شعبان و رمضان بسیار پر فضیلت است.
ماه رجب اوّلین ماه از سه ماه خاصّ و ارزش مند برای مسلمانان است. این سه ماه در شریعت اسلام از اهمیّت ویژه ای برخوردار است. هر یک به ترتیب با نام های خداوند، پیامبر و بندگان شهرت یافته اند. آنان که در وادی مراقبه و شهود در محضر خدای متعال گام برمی دارند چه خوب قدر چنین ایّامی را می دانند و بسیار سخت تر و هوشیار تر و جدّی تر از دنیا طلبان، به دنبال آن هستند.
در این ماه مبارک حوادث بزرگ تاریخی و مذهبی رخ داده است که عبارت است از:
* مبعث پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم، 
* میلاد حضرت امام علی علیه السّلام در کعبه،
*ولادت حضرت امام محمّد باقر علیه السّلام در سال 57 هجری، 
*ولادت امام محمّد تقی علیه السّلام در سال 195، 
* وفات ابوطالب در سال دهم هجرت، 
* درگذشت ابن سکیت، مدافع ولایت در سال 244 قمرى،
*شهادت امام موسی بن جعفر علیه السّلام در سال 182،(25 رجب)
* شهادت امام علی النقی علیه السّلام در سال 254،(3 رجب)
وفات ابراهیم فرزند پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در سال دهم هجرت، رحلت حضرت زینب(س).
اعمال ماه رجب
-حضرت رسول اکرم(ص): هر کس در یک شب از شب‌هاى ماه رجب ده رکعت نماز به این نحو که در هر رکعت سوره “حمد” و “قل یا ایّها الکافرون” یک مرتبه و سوره “توحید” سه مرتبه بخواند، خداوند گناهان او را می‌آمرزد.
-سید بن طاووس از حضرت رسول اکرم(ص): هر کس در روز جمعه ماه رجب، ما بین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت “حمد” یک مرتبه و “آیة الکرسى” هفت مرتبه و “قل هو الله أحد” پنج مرتبه بخواند، و سپس ده مرتبه بگوید: «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ» حقّ تعالى براى او از روزى که این نماز را گزارده تا روزى که بمیرد هر روز هزار حسنه به او عطا فرماید، و او را به هر آیه‌ای که خوانده، شهرى در بهشت از یاقوت سرخ و به هر حرفى قصرى در بهشت از دُرّ سفید دهد و تزویج فرماید او را “حورالعین” و از او راضى شود.
نبی مکرم اسلام(ص): کسى که در ماه رجب هزار مرتبه “لا إِلَهَ إِلا اللهُ” بگوید خداوند عزّ و جلّ براى او صد هزار حسنه عطا کند و براى او صد شهر در بهشت بنا فرماید.
اعمال شب اوّل ماه رجب
این شب، شب شریفى است و در آن چند عمل وارد شده است.
1- دعای دیدن هلال ماه رجب:
وقتی هلال ماه دیده شد فرد بگوید: “اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَ الْإِیمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الْإِسْلامِ رَبِّى وَ رَبُّکَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.”
حضرت رسول(ص) چون هلال رجب را مى‏دید مى‏گفت: “اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ و َلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.”
2- غسل:
حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: « … هر کس ماه رجب را درک کند و اوّل و وسط و آخر آن ماه را غسل نماید، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولّد شده است.
3- زیارت امام حسین علیه السّلام،
4- خواندن 20 رکعت نماز:
بعد از نماز مغرب بیست رکعت، یعنی 10 تا دو رکعتی نماز گزارده شود. تا خود، اهل، مال و اوّلادش محفوظ بماند و از عذاب قبر در پناه باشد.
5- خواندن 2 رکعت نماز:
بعد از نماز عشاء دو رکعت نماز گزارده شود بدین نحو: “در رکعت اوّل حمد و ألم نشرح یک مرتبه و توحید سه مرتبه و در رکعت دوم حمد و ألم نشرح و توحید و معوذتین خوانده شود و پس از سلام، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا حقّ تعالى گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولّد شده است.
اعمال روز اوّل:
این روز، روز شریفى است و برای آن چند عمل ذکر شده است:
1- روزه:
حضرت نوح(ع) در روز اوّل ماه رجب به کشتى سوار شد و به کسانى که همراه او بودند امر فرمود روزه بگیرند که هر کس این روز را روزه بگیرد، آتش جهنم یک سال از او دور شود.
2- غسل،
3- زیارت امام حسین علیه السّلام: امام جعفر صادق(ع): هر کس امام حسین (ع) را در روز اوّل رجب زیارت کند، خداوند او را بیامرزد. البته قابل ذکر است که زیارت از راه دور هم مورد قبول است ان شاء الله.
برگرفته از مفاتیح الجنان

آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(0)
4 ستاره:
 
(1)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
4.0 stars
(4.0)
نظر از: جباری معز [عضو] 
جباری معز
4 stars

سلام دوست عزیز ،
خواهش میکنم موقع بازدید از وبلاگ مجموع آرا رو هم پر کنید،
وزود زود به ما سر بزنید. ممنون از لطفتون.
مادرم گواه باش و چون كوه استقامت كن لحظه ‏اى از ياد خدا غافل نباش در راه دين خدا بكوش كه هرچه بكوشى باز كم است.
فرازی از وصیت‌نامهشهید محمدحسن نظرنژاد
مدرسه علمیه فاطمیه ( س ) قروه درجزین

ممنون از حضور شما…
از وبلاگتون دیدن کردم و از مطالب مفید آن استفاده بردم.
در پناه حق موفق و پیروز

1391/03/03 @ 11:44


فرم در حال بارگذاری ...