« اهمیت و جایگاه شوراهای اسلامی شهر | راههای دعوت مردم به شرکت درانتخابات » |
شرکت درانتخابات حق است یا تکلیف
نوشته شده توسطعصمت محمدی احمدابادی 23ام خرداد, 1400کرسی آزاد اندیشی با موضوع” شرکت در انتخابات حق است یا تکلیف” حضور«حجت الاسلام والمسلمین حمید رضا طالبی پور» نماینده نهاد رهبری دانشگاه اردگاه و استاد حوزه و دانشگاه و جمعی از طلاب با داوری سرکار خانم فاطمه مروتی به صورت حضوری و مجازی با همکاری مدارس علمیه اردکان و احمدآباد و میبد در سطوح دو ، سه و چهار برگزار شد.
به گزارش واحد پژوهش مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام¬الله¬علیها احمدآباد در این کرسی طالبی پور- استاد ارائه کننده- بیان کرد: انسان تنها موجودی است که حق انتخاب و اختیار دارد و وقتی بر سر چند راه قرار بگیرد، میتواند انتخاب کند و از این جهت باید خدا را شکر کند و آیه 11سوره رعد نیز به این نکته اشاره دارد که انسان در تعیین سرنوشت خود نقش دارد و همین نشان دهنده این است که انسان در زندگی مختار است.
استاد ارائه کننده گفت: حق معانی متعددی دارد که یکی از آن ها به معنای ثابت بودن و آن چه مطابق با واقع است که در این جا منظور از حق، حق مطلق است و واقع در مکتب اسلامی واقع الهی مدنظر است.در آیات و روایات آمده که این طور نیست که انسان فقط حق تنها داشته باشد بلکه در کنار آن مسئول هم هست.
طالبی پور اظهار کرد: در خطبه ای از امام علی(علیه السلام) آمده که حق خداوند بر انسان ها است که در امور دخالت کنند. خود انسان حق دارد در امور فردی و اجتماعی کاری را انجام دهد؛ ولی این محقق نمی شود مگر آن که به میدان بیاید و آن را انجام دهد. وی اضافه کرد: حق انتخاب برای کسی است که در کنار آن، وظیفه و تکلیفی هم داشته باشد این دو(حق و تکلیف) تعاملی کار می کنند و لازم و ملزوم یکدیگرند و جدای از هم نیستند.
او افزود: انتخاب مسئولین در هر حکومتی وجود داشته و دارد ولی ساز و کار و شکل آن با هم متفاوت است چرا که گاهی به دست امام معصوم و گاهی به انتخاب اکثریت مردم بوده است.
طلبه منتقد گفت: شرکت در انتخابات حق است؛ ولی افرادی نمیخواهند از آن استفاده و شرکت کنند و در زمان حضرت علی(علیه السلام) بسیار از مسئولین از طرف امام تعیین میشدند حالا هم توسط حاکم مشخص شود تا نیازی به برگزاری انتخابات و رأی دادن نباشد. او افزود: شرکت در انتخابات اگر تکلیف و وظیفه است پس مجبور به انجام آن هستند و با مختار بودن انسان منافات دارد.
استاد موافق بیان کرد: در زمان امام معصوم مشروعیت حکومت بدست امام معصوم است؛ اما در زمان غیبت مشروعیت حکومت اسلامی با جمهوریت محقق می شود. اکثریت جمهور هم زمانی قابل قبول است که در تشخیص اصلح بتوانند درست عمل کنند.
طلبه منتقد اشاره کرد: اگر انتخابات حق و تکلیف است؛ پس انتخابات اجباری میشود و انتخاباتی صورت نمی گیرد.
استاد جواب داد: انسان در اختیار داشتن خود مجبور است ؛ اما وقتی به اموری چون سیاسی انتخابی باید صورت بگیرد حق است که اگر انسان از این حق استفاده نکند، تکلیف عقلی و شرعی خود را انجام نداده است.
فاطمه مروتی به عنوان داور این کرسی ضمن بیان این نکته که هدف از برگزاری کرسی¬ها تقویت روحیه حقیقت جویی، آزادگی و قانون¬گرایی است، گفت: شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف و این حق با عمل محقق میشود واین دو لازم و ملزوم یکدیگرند و از همدیگر جدا نمی¬شود انسان چون حق انتخاب دارد و این حق فقط با عمل محقق می شود پس شرکت در انتخابات هر چند حق انسان است؛ ولی در کنارش باید در آن شرکت کند تا این حق محقق شود, چرا که حق و تکلیف جدایی از هم نیست بلکه با یکدیگر تعامل دارند.پس انتخابات هم حق است و هم تکلیف.
فرم در حال بارگذاری ...